Blond Amsterdam is ’hot’ met beschilderde kleding, aardewerk en kaarten.

door Bert van Panhuis

Hun producten liggen te koop bij grote winkelketens als De Bijenkorf en V & D. Maar graag komen Janneke Dröge en Femque van Geffen – samen Blond Amsterdam – ze ook tegen bij de kleine gespecialiseerde zaken. Femque: ,,Als je dan een klant met een van onze ontwerpen ziet wegwandelen of iemand loopt ermee op straat, dan voelt dat goed. Laatst waren we op huizenjacht en, dat is ook erg leuk, zie je onze spulletjes ineens in de vaatwasser staan.” Blond Amsterdam is de afgelopen jaren een begrip geworden. Het is hot om een van de ontwerpen uit de collectie in huis te hebben. Of het nu gaat om aardewerk, beddengoed, schoolartikelen, kleding of wenskaarten. En de keuzemogelijkheden breiden zich nog steeds uit.

Allebei zijn de twee vriendinnen dertig, allebei zijn ze afkomstig uit Brabant, zij het uit verschillende hoeken van de provincie. Beiden hebben ze een opleiding aan de Utrechtse Hogeschool voor de Kunsten achter de rug. En allebei zijn ze blond. Vandaar die bedrijfsnaam. Ze kwamen elkaar tegen bij een wederzijdse kennis en het klikte. En ze constateerden dat ze beiden gek waren op schilderen en creatief bezig zijn. Vooral met felle kleuren en luchtige onderwerpen. Vanuit een krakkemikkig pandje aan de Amsterdamse Spuistraat zonder warm water of toilet – door het tweetal als Villa Kakelbont aangeduid – begonnen ze theepotjes te beschilderen en te verkopen. Na drie jaar barstten ze met hun collectie uit de ruimte, en nu zitten ze aan het Singel in de hoofdstad.

In die vijf jaar zijn ze van een winkeltje, dat de klandizie had van vriendinnen, mond-tot-mondreclame en toevallige passanten, uitgegroeid tot een kleine onderneming. Wie iets exclusiefs wil kan nog steeds in de winkel terecht, maar moet daar extra voor betalen en er ook lang op wachten. Via tal van licenties zijn de collecties in warenhuizen en speciaalzaken te koop. Na het servies ’Even Bijkletsen’ en de keukenlijn, lanceerden Janneke en Femque begin dit jaar het slaapkamerconcept In Bed with Blond, met dekbedovertrekken, hoeslakens, kussentjes, kruiken, slaapmaskertjes en slofjes.

En nu is er Delfts Blond, handbeschilderd aardewerk en textiel dat, zoals Blond Amsterdam het zelf karakteriseert, ’typisch Hollands, met een knipoog naar het verleden’ is. Op het aardewerk van blauw en wit zijn schilderingen gemaakt van oerHollandse molens, klompen en schaatsen. Maar er zitten ook gebaksborden in de collectie met afbeeldingen van stamppot en frietjes. Of een kop & schotel met fietsen erop. En een kaasplankje met blokjes kaas en bitterballen, natuurlijk voorzien van een vlaggetjesprikker. Het textiel is met zijn tafelkleed, placemat, schort en theemuts, een aanvulling op het servies. Janneke: ,,We zijn er al heel lang mee bezig geweest. We wilden ook iets dat een wat mannelijker uitstraling had. Maar het blijft wat houden van de oer-Hollandse tuttigheid met die stamppot en dat kaasplankje.”

De ontwerpen van Blond Amsterdam kenmerken zich door kleurigheid, vrolijkheid, een beetje striptekeningenstijl. Is dat ter onderscheiding van al die andere stijlen op het druk bezette terrein van living? Janneke: ,,Nee, we doen gewoon wat we op dat moment leuk vinden. Bij mij beginnen die ideeën ’s avonds om tien uur op te borrelen. Ik ben geen ochtendmens.”

Het feit dat ze nu kleine ondernemers zijn heeft, zeggen ze met nadruk, niets veranderd aan hun uitgangspunten. Ofwel: er is geen sprake van marketing. Janneke: ,,De onderwerpen komen bij ons vandaan. We worden niet gepusht. Ze komen wel eens met een idee bij ons, bijvoorbeeld voor een mokkenlijn, maar dan kijken wij of we er wat mee kunnen.” En Femque valt bij: ,,We maken alles op ons gevoel. We konden heel onbevangen aan iets beginnen. Nu moeten we wel meer nadenken voor we iets maken, maar voor ons is de lol nog steeds belangrijker dan dat het wordt verkocht.”

Het duo vindt het ook helemaal niet zo interessant dat Gwyneth Paltrow een Blond-serviesje heeft voor haar dochter Apple. Of dat Kylie Minogue thee uit een van hun potten drinkt. ,,Dat hebben we toen op speciaal verzoek voor platenmaatschappij EMI gemaakt.” En de Let Me Entertea You-theepot voor Robbie Williams was ook een grapje. Met een diepe zucht zegt Janneke: ,,Toen dat bekend werd, kwamen er mensen naar ons toe die precies zo’n theepot wilden. Alsof we moesten gaan kopiëren.”

En het volgende project? ,,We zijn bezig met een reeks mister mokken, dus voor mannen. Die komen dan naast de mokken die we al hebben voor vrouwen. Je kunt ze heel leuk als stel aan een stel geven. Maar de mister mok kan ook heel goed in zijn eentje. En er komt ook een gay mister mok.” En hoe lang gaan ze nog door? Raken de ideeën nooit op? Femque: ,,Daar zijn we niet zo bang voor. Ik had ook nooit gedacht dat we ons met beddengoed zouden gaan bezighouden. Zolang het leuk is gaan we door. Maar we balen ook wel eens van de drukte.” En Janneke: ,,We zien wel wat er op ons pad komt.”

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden