Review

Blijvend bewijs van Crone's vakmanschap

Werry Crone: In dienst van de krant. Uitg. Menno van de Koppel, Amsterdam. Te bestellen door overmaking van ¿ 45 (incl. verzendkosten) naar Postbankrekening 9 11 33 t. n. v. Trouw Amsterdam, onder vermelding van 'Werry Crone'.

JOSEPHINE VAN BENNEKOM

Werry Crone, staffotograaf van Trouw, werd in januari 'fotojournalist van het jaar'. Deze terechte bekroning van een oeuvre was voor deze krant aanleiding, een selectie uit het werk van Crone te laten bundelen. In het buitengewoon fraai gedrukte boek met het formaat van een halve krantepagina krijgen we via zijn zwart/witte fotoreportages en teksten van Frits van Exter een uitzonderlijk goed beeld van Crone's snuggere werkwijze wanneer hij in en buiten Nederland op stap is voor de krant.

Een voorbeeld. In november 1989 gaat Werry Crone naar Praag om de 'Fluwelen revolutie' te fotograferen. Hij ziet de juichende massa op het Wenceslasplein en legt de bij kaarslicht discussiërende groepjes mensen vast. De volgende ochtend gaat hij naar de kathedraal waar kardinaal Tomasek, die oppositie voerde, de mis zal opdragen. Wat dan volgt, is typerend voor Crones inzicht in de situatie, want, schrijft Van Exter: “De dienst is inmiddels begonnen. Het is onmogelijk om door de massa heen de kathedraal te bereiken, laat staan om binnen te komen. Hij (Crone, red.) gokt dat Tomasek zich na de dienst terug laat rijden naar de residentie om de hoek en dat hij dan opnieuw op het balkon zal verschijnen. Zoveel mensen kun je niet laten staan.” Crone maakt snel een paar foto's van bovenaf en dan wordt hij, met alle andere cameramensen en fotografen, weer de trappen af gestuurd. Maar Tomasek komt, zoals Crone verwachtte, inderdáád terug. De fotograaf heeft dan inmiddels onderaan de trap het vertrouwen gewonnen van 'degenen die op het beslissende moment vervelend kunnen zijn en hun autoriteit willen laten gelden': hij mag opnieuw naar boven, neemt op het balkon een goede hoge positie in en vangt vandaaruit in één beeld de kardinaal én de juichende massa.

De foto staat de volgende ochtend in de krant. Net zoals die van Nelson Mandela wanneer die in april 1994 zijn opwachting maakt in het stadion van Mahwelereng en die van premier Lubbers en zijn vrouw Ria die in weer en wind de Japanse premier opwachten op Schiphol (juli 1991). Uiteraard horen de foto's van hoogwaardigheidsbekleders ook bij het nieuws van alledag. Maar daarnaast zijn er de beelden van zoveel 'gewone' mensen die door Werry Crone met dezelfde intensiteit worden gevolgd, zoals het Soennitische moslimjongetje met de donkere ronde ogen, die ernstig in de camera kijkt te midden van zijn biddende (mannelijke) familieleden, of het Oostduitse knulletje dat door het beslagen raam kijkt van de eerste trein die na de val van de Muur naar het Westen rijdt. Werry Crone zoekt actief naar het beslissende moment, vindt de juiste vorm om zijn informatie over te brengen en levert tegelijkertijd tersluiks commentaar. Het boek is een blijvend bewijs van zijn vakmanschap.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden