Blaze is een tedere ode aan een vergeten countryheld

Blaze Foley en zijn geliefde Sybil Rosen, prachtig gespeeld door Ben Dickey en Alia Shawkat

Blaze
Regie: Ethan Hawke.
Met Ben Dickey, Alia Shawkat en Charlie Sexton.
★★★★☆

Biopics over muzikanten gaan vaak over succesvolle artiesten. Joaquin Phoenix die in de huid kruipt van country-legende Johnny Cash. Jamie Foxx die transformeert in rhythm & blues-icoon Ray Charles. Of neem nieuwkomer Rami Malek die momenteel succes viert als Queen-zanger Freddie Mercury in ‘Bohemian Rhapsody’. Des te leuker om eens een film te zien over een goede muzikant die geen succes heeft, die geen joelende menigtes naar stadions trekt, maar in een rokerige, halflege bar in Austin (Texas) wel de mooiste liedjes brengt.

Het gaat om Blaze Foley (1949-1989), een muzikant die tot de Texas Outlaw-muziekbeweging wordt gerekend, waartoe ook de bekendere Willie Nelson behoort. De Amerikaanse acteur Ethan Hawke die als regisseur eerder twee speelfilms en een documentaire maakte, kwam hem op het spoor toen hij een vertolking hoorde van ‘Clay Pigeons’.

Memoires

Spittend in leven en werk van de country-blues zanger die al op 39-jarige leeftijd overleed, stuitte hij op de memoires van Foley’s toenmalige vriendin Sybil Rosen. Samen met haar schreef Hawke een indrukwekkend scenario waarin het korte maar heftige leven van Foley zich in verschillende tijdslagen ontvouwt.

In een radio-interview blikken twee muzikanten waarmee Foley werkte en bevriend was, waaronder Townes van Zandt (gespeeld door Charlie Sexton), na zijn dood terug op zijn leven. Geweldig is dat ze het vaak niet met elkaar eens zijn, waarmee Hawke verschillende perspectieven in de biopic introduceert. Iets wat eigenlijk ook normaal is als je het over een mensenleven hebt.

Erg mooi is de episode waarin Blaze en Sybil als prille geliefden in een boomhut in de bossen van Georgia wonen. We zijn ergens in de jaren zeventig. De dagen vullen zich met vrijen, musiceren, roken en drinken. Het is een paradijs dat ze op een gegeven moment verlaten. Liftend bereiken ze Austin, daarna Chicago, waar nog meer treurige, lege bars wachten. Blaze blijft de mooiste songs schrijven, na zijn dood vaak door anderen vertolkt. Countryzanger Merle Haggard scoorde in 2000 nog een hitje met de Blaze-song ‘If I Could Only Fly’. Maar Blaze is en blijft ook allergisch voor succes, voor aanpassing en zelfpromotie.

De Amerikaanse muzikant Ben Dickey is als de rijzige Foley met zijn wilde baard, en zijn bestaan als dakloze troubadour, een echte ontdekking. Hij brengt gevoelige vertolkingen van Foley’s songs, waaronder het super-romantische ‘Picture Cards Can’t Picture You’, en is een natuurtalent voor de camera. Hetzelfde geldt voor Alia Shawkat als de leuke, sproeterige Sybil die liefdevol meebeweegt maar ook haar grenzen aangeeft. De twee spelen een zeldzaam authentiek liefdespaar.

Ethan Hawke die Foley ook toont tijdens zijn laatste optreden in een bar in Austin, raggend op zijn gitaar en zwiepend met zijn baard, brengt in verweerde seventies-kleuren een tedere ode aan een vergeten countryheld.

Filmrecensies

Elke week worden de nieuwste films besproken door onze recensenten. U leest de recensies hier.