FilmrecensieBlanco en blanco

‘Blanco en Blanco’ is een film die je aan het denken zet

De Chileense acteur Alfredo Castro als de 19de-eeuwse fotograaf Pedro.

Blanco en Blanco
Regie: Théo Court
Met Alfredo Castro en Lars Rudolph
★★★☆☆

De Spaans-Chileense regisseur Théo Court reisde naar winters Vuurland, het zuiden van Zuid-Amerika, om vragen te stellen over ethiek en esthetiek. Hij doet dat via een negentiende-eeuwse fotograaf, Pedro, die naar de ijskoude negorij is getrokken om de bruiloft van een landeigenaar vast te leggen. Eerst fotografeert hij de bruid, een piepjong meisje dat hij in bevallige poses dwingt. Inspiratie daarvoor haalde de regisseur bij de Britse kinderboekenschrijver Lewis Carroll en de erotisch getinte foto’s die hij van jonge meisjes maakte.

Later legt de fotograaf op hetzelfde grondgebied de afslachting van indianen vast door Europese kolonisten. Ook hiervoor vond de regisseur inspiratie bij historische foto’s waarop het bloedbad van de Selk’nam-indianen werd vastgelegd. Wat je in het trage, western-achtige drama ziet, is een fotograaf die esthetische keuzes maakt, ongehinderd door morele overwegingen.

Het resultaat is dat de film je laat nadenken over de totstandkoming van beelden. In dit geval wordt door een bepaalde enscenering macht en controle uitgeoefend over de geportretteerden: een meisje dat erotiek uitstraalt, terwijl ze buiten beeld huilt, en indianen die gruwelijk worden opgejaagd en afgeknald, terwijl je op de uiteindelijke foto alleen heroïek ziet.

Wel jammer dat de fotograaf wordt gespeeld door Alfredo Castro. De Chileense acteur heeft al zoveel nare karakters gespeeld in de films van een andere Chileense regisseur, Pablo Larraín, dat je hem vanaf het begin al niet vertrouwt. Het was misschien wat spannender geweest als regisseur Théo Court wat dat betreft nog iets aan de ‘verbeelding’ van de kijker had over­gelaten.