Kunst in quarantaine

‘Blackbird’, in coronatijd een echte troostplaat

Merel Koman alias BlackbirdBeeld HP van Veldhoven

Muziekrecensent Saskia Bosch heeft haar troostplaat gevonden: ‘Blackbird’. Wie is de zangeres achter dit aanstekelijke debuutalbum?

Heeft u in deze onzekere tijden behoefte aan blij makende muziek? Luister dan eens naar het debuutalbum 'Blackbird' van de gelijknamige Nederlandse singer-songwriter. Het is een plaat met invoelbare menselijke teksten en prachtige vocalen. En het album voorziet bovendien in een aanstekelijke pastiche van seventies-pop en Americana, met kleurrijke songs waarvan sommige niet zouden misstaan op de soundtrack van een Quentin Tarantino-film.

'Blackbird' is in deze vreemde weken, waarin ik in mijn eentje thuis zit werken, echt mijn troostplaat. Een plaat waarin ik me kan nestelen en die steeds vaker zijn weg naar de cd-speler vindt. De muziek maakt me nieuwsgierig naar de vrouw achter dit opmerkelijke debuut.

‘Mijn hele leven gezongen’

Dus bel ik de 33-jarige zangeres Merel Koman alias Blackbird (merel in het Engels). "Ik heb mijn hele leven gezongen", vertelt ze over de telefoon. "Al op school was ik betrokken bij alles wat met muziek te maken had." Na haar deelname aan Idols op zestienjarige leeftijd, wist ze het zeker: ze wilde doorgaan in de muziek. Koman studeerde jazz aan het conservatorium en zong daarna in allerlei bandjes en als achtergrondzangeres. Maar na vijf jaar begon het te knagen. "Ik kon leven van de muziek maar had tegelijkertijd het gevoel: "Waar ben ik mee bezig? Ik laat niks achter en kan mijn eigen verhaal niet kwijt in de muziek."

Toch duurde het nog even voor ze de stap om zelf liedjes te gaan schrijven durfde te zetten. "Van jongs af aan heb ik gehoord dat de wereld voor me openligt, maar dat kan je ook verlammen." Toen een langjarige relatie strandde en ze naar Amsterdam verhuisde, brak een bijzondere periode aan. "Ik was zo los van alles dat ik niets te verliezen had. Het was een moment van grote helderheid dat duidelijk maakte dat het aan mijzelf lag of ik het wel of niet ging doen."

Geïnspireerd door vintage pop

Koman stopte met haar bands, zette haar lespraktijk stop en reisde af naar Amerika. Daar sloeg ze aan het schrijven. "Mijn muziek is geïnspireerd door vintage pop, maar mijn teksten zijn van nu en gaan over de angst voor verlies en eenzaamheid en hoe je daarmee omgaat. Ik kom uit een liefdevol gezin en hecht me snel aan mensen, ook in de liefde. Voor mij is het onwerkelijk hoeveel je van elkaar kunt houden en dat het dan opeens ophoudt. Eerst denk je dat je het niet redt, maar vervolgens merk je hoe sterk je bent. Die twee kanten van het verhaal en die hoop wil ik graag meegeven aan de luisteraar."

Maar Blackbird biedt haar vrouwelijke luisteraars ook een boodschap van empowerment. "Het is voor alle vrouwen en vooral ook vrouwelijke muzikanten belangrijk om hun plek op te eisen. Als het goed gaat hoor ik vaak: 'Ja, je hebt ook een geweldige band, ja, je hebt een goede producer, je geluidsman laat je echt goed klinken.' Ik schrijf mijn eigen songs , heb zelf mijn band om me heen verzameld en elke zakcent aan deze plaat besteed, maar de mannen om me heen krijgen de credits. Dan denk ik: 'Kan het niet aan mij liggen dat het goed gaat?' En dat zeg ik nu ook.”

Lees ook:

Virtueel door de Hermitage in één shot van ruim vijf uur

De cultuursector zit op slot, maar kunst is ook buiten de theaters en musea te vinden. Joke de Wolf bezoekt virtueel musea, liefst niet alleen door in te zoomen op een verzameling pixels.

Andere afleveringen van onze rubriek Kunst in quarantaine vindt u hier.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden