Recensie

Black memories overtuigt en komt binnen

De spelscènes gaan moeiteloos over in energiek gedanste choreografieën. Beeld Sjoerd Derine

Jeugdtheater
Black Memories
Danstheater Aya, Backbone en Tafel van Vijf
*****

“Als ik door de stad loop, voel ik hoe mijn huid stráált”, zegt een danseres in de voorstelling ‘Black Memories’. “Hoe zwarter, hoe beter!”, zegt zij. Maar er zijn ook herinneringen aan discotheken waar je niet naar binnen mag, kappers die niets met je haar aankunnen en winkeliers die extra op je letten. Niet om je van dienst te zijn, maar om te controleren of je niets in je tas stopt.

Verdeel-en-heerspolitiek

Zeven dansers en acteurs en een liveband gebruiken hun persoonlijke belevenissen als opmaat tot de koloniale geschiedenis van Nederland. Tot slaaf gemaakte mensen, die als handelswaar in een magazijn liggen opgestapeld. De verdeel-en-heerspolitiek van plantagehouders om gekleurd en minder gekleurd tegen elkaar op te zetten. “Dat is de schaduwzijde van jullie Gouden Eeuw en Amsterdamse Grachtengordel”, zo houden ze het publiek in Theater De Krakeling voor.

Het wij-zij-denken houdt met een gemengd jongerenpubliek in de zaal moeilijk stand, maar het verhaal komt binnen. Het spel is geloofwaardig; dit is hún verhaal, hún visie op het verleden. En dat verleden is wat hen betreft nog lang niet afgerond. De spelscènes gaan moeiteloos over in energiek gedanste choreografieën. De dansers combineren urban met moderne dans en traditioneel Afrikaans en vormen net zo makkelijk een de-pan-uit-swingend gospelkoor.

Ook in hun dans klinkt het verleden door; gospel begon ooit op de plantages, vertellen zij. Aan weerszijden van het toneel brengen de vier musici een al even wervelende mix van westerse, Caribische en Afrikaanse muziek. Ze zwepen de dansers op in de razendsnelle en technisch sterke solo's, waarbij zij omringd door de anderen één voor één in de cirkel dansen.

Uitleggerig

De drie gezelschappen die de handen ineen hebben geslagen voor Black Memories ontwikkelden gezamenlijk concept, regie en choreografie. In de dans en muziek versterken dansgroepen Aya en Backbone en muziektheater Tafel van Vijf elkaar. De tekst komt wat minder goed uit de verf. Soms zijn de dialogen uitleggerig en het is niet makkelijk om in een relatief korte voorstelling ook het grote koloniale verhaal krachtig naar voren te brengen.

Toch overtuigt Black Memories, ook door onverwachte details. Zoals de enige witte jongen, die als stand-upcomedian een tirade houdt: “Ik snap dat jullie boos zijn, maar ik ben er ook klaar mee dat ik altijd de foute types moet spelen, omdat ik toevallig man, wit en hetero ben.” Of de frêle danseres in goudkleurig kostuum, die imponeert met haar technisch waanzinnig sterke Afrikaanse danssolo. “Dit is ook discriminatie”, zegt zij rustig tegen het enthousiast klappende publiek.

Elke week nieuwe voorstellingen, besproken door onze recensenten. U leest ze hier.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden