Bioscoopbezoek

Bioscopen halen alles uit de kast om nieuw publiek de zaal in te krijgen

Kinepolis Jaarbeurs Utrecht heeft de primeur van het eerste panoramische 270-gradenscherm. Spannende scènes zijn ook op de zijwanden te zien. Beeld Kinepolis

Schuddende stoelen, wandschilderingen en sushi: in de strijd tegen de bank thuis en andere vormen van vermaak, pamperen bioscopen het publiek op allerlei manieren. Kinepolis Jaarbeurs Utrecht opende vorige week een filmzaal met het eerste panoramische 270-gradenscherm van Nederland.

In het donker klinkt een gilletje. Terwijl hun stoelen meetrillen met het gestamp van een wollig monster, voelen bezoekers van de animatiefilm ‘Everest: De Jonge Yeti’ plots waterdruppels in hun gezicht spetteren. Raakt het beest een hek met hoogspanning aan, dan flitsen er ook schichten in de zaal. En vliegt hij op een wolk, dan wapperen de manen van het publiek net als bij de figuren op het scherm. Actiemomenten op het witte doek worden in de vierdimensionale filmzaal van Kinepolis Jaarbeurs Utrecht versterkt met wind, geuren, rook en bewegende zetels.

Een deur verder, in zaal vijf, draait scifi-thriller ‘Gemini Man’ op het eerste panoramische 270-gradenscherm van Nederland. Vorige week opende Kinepolis Jaarbeurs Utrecht zowel het 4D-vertrek als deze zogeheten ScreenX-filmzaal, waar bezoekers niet alleen voor zich maar ook op de zijwanden van de aula kunnen turen naar de nieuwste rolprenten. Scheurt acteur Will Smith door de straten, dan kan het publiek als het ware links en rechts door de raampjes van zijn racebak kijken.

Intensieve kijkervaring

“Zo zit je nóg dieper in het verhaal”, legt Jacqueline Aarts uit, commercieel directeur van Kinepolis Nederland. “Je voelt de actie, het is haast alsof je naast de acteurs staat.” Niet alle films lenen zich voor de innovatieve foefjes, vooral avonturen-, horror- en superheldentitels zijn geschikt. En de panoramabeelden zijn slechts een derde van de film te zien. “Alleen wanneer er iets spannends gebeurt. Anders raakt je brein overprikkeld. Het is een intensieve kijkervaring, sommigen worden er zelfs misselijk van.”

Kinepolis Jaarbeurs is niet de enige bioscoop die bezoekers met innovatie naar het rode pluche probeert te lokken. Sinds het Nederlandse publiek twaalf jaar geleden voor het eerst 3D-brilletjes op hun neus schoof, volgden onder meer Imax-megaschermen, Dolby Digital-geluid en haarscherpe laserprojectie: de ketens knokken tegen elkaar met de nieuwste snufjes. Marktleider Pathé heeft al langer 4D-zalen en bouwt in Utrecht en Zwolle aan nieuwe aula’s met ruim twintig effecten. Kinepolis was weer eerder met ScreenX, daar komt Pathé nog dit jaar mee, in Amersfoort en Den Haag.

Nieuw publiek blijven trekken, dat is cruciaal voor de bioscoopbranche. Terwijl de zalen in Duitsland, België en Frankrijk steeds leger worden, steeg het bioscoopbezoek in Nederland tien jaar op rij. Maar wie de nieuwste cijfers van de Nederlandse Vereniging van Bioscopen en Filmtheaters bestudeert, ziet dat die trend is gestokt. In 2018 gingen er pakweg 35,7 miljoen kaartjes over de toonbank, tegenover ruim 36 miljoen het jaar daarvoor.

Popcorn Time

Komt dat door de sofa thuis? Met Netflix en Popcorn Time, haarscherpe flatscreen tv’s en zakken popcorn uit de supermarkt kan iedereen zijn huiskamer in een mum van tijd omtoveren tot bioscoop. “Inderdaad zou je denken dat streamingsdiensten onze grootste concurrent zijn”, stelt Aarts. “Maar dat blijkt reuze mee te vallen. Wist je dat mensen die thuis bovengemiddeld veel naar films en series kijken, ook vaker naar de bioscoop komen?”

Het historisch warme weer, het WK voetbal en het magere filmaanbod, dát waren de grootste problemen vorig jaar. In de eerste zes maanden van 2018 zaten er weinig grote publiekstrekkers tussen. “Maar onze grootste rivalen zijn andere uitjes, als theater en concerten. Vrije tijd is schaars en het vertier groeit. Daarom moeten bioscopen extra ervaringen ontwikkelen, zodat een bioscoopbezoek een speciaal avondje uit blijft. Het moet een belevenis zijn, iets anders dan het kijken van een filmpje thuis, chill, terwijl je scrollt door je telefoon.”

Nieuwste technieken

Die strijd voeren bioscopen niet alleen met de nieuwste technieken. Want de film beleven als een soort van achtbaan, dat vindt zo’n 15 procent van de bezoekers gaaf, met name jongeren. Het gros van het publiek gaat liever ouderwets naar een 2D-film. Die bezoekers zijn niet bereid om extra euro’s neer te leggen voor een panoramascherm, wind in het gezicht of de geur van koffie wanneer een filmpersonage ontwaakt.

“Die groep mensen proberen we op een andere manieren te verleiden”, zegt Doron Kurz, commercieel directeur bij Pathé Nederland. “Zo hebben we de grandeur van 1920 teruggebracht in het Amsterdamse Pathé Tuschinski door een reconstructie van het interieur van zaal 2 en 3, inclusief wandschilderingen.” Sinds enkele weken staan er geen normale bioscoopstoelen meer, maar chique bankjes en zachte stoelen, tafeltjes en sfeerlampen. “Het is prachtig geworden, helemaal zoals de originele stijl.”

Speciaalbieren

Ook elders legt Pathé bezoekers in de watten. “Zo hebben we in Breda de Relax Seats geïntroduceerd, luxe fauteuils met elektrische bediening, waarmee je de rugleuning kunt verstellen en met de voeten omhoog naar een film kunt kijken.” Bovendien wordt het aanbod van happen en dranken luxer. Popcorn en cola? In veel bioscopen kunnen bezoekers inmiddels speciaalbieren kopen, en puntzakken vol verschillend snoepgoed. “En we hebben ook fruit en groente, sushi en hotdogs van De Vegetarische Slager geïntroduceerd.”

Een menukaart aan mogelijkheden, daarmee voeren bioscopen de strijd tegen ander vermaak. Met innovatie en comfort, maar ook door naast reguliere films andere evenementen te tonen. Zo werden fans van League of Legends vorig jaar naar Kinepolis Jaarbeurs gelokt om de wereldfinale van hun favoriete computerspel te volgen in een filmzaal en zond de bioscoop onder meer het Vrijthofconcert van André Rieu live uit.

Net als Kinepolis volgt Pathé tien keer per jaar live optredens van de Metropolitan Opera uit New York op het witte doek. “Ook toont Pathé Bolshoi-balletten uit Moskou, theatervoorstellingen die worden opgevoerd op West­end in Londen en afgelopen mei de slotaflevering van ‘Game of Thrones’. Op allerlei verschillende manieren proberen we mensen die normaal niet vaak naar de film gaan, aandacht te schenken, ze alle reden te geven om van de bank af te komen. Mijn eigen favoriet? 4D, en dan een film die ik samen met mijn dochters kan kijken.”Lees ook:

Lees ook:

De tranen van de jonge Will Smith zijn wat kunstmatig

In ‘Gemini Man’ wordt Will Smith achterna gezeten door zijn jongere ik. Het nieuwste Hollywoodsnufje heet digitale verjonging. Dat wil zeggen: de technologie om een oudere acteur zijn jeugd terug te geven, was er al een tijdje en werd al her en der toegepast, maar dit jaar gaat de trukendoos pas echt open.

De yeti bestaat. Het is een grote witte pluizenbol

De jonge yeti die het zestienjarige Chinese meisje Yi op een dag op het dak van haar huis aantreft, is gevlucht uit gevangenschap. De eigenwijze Yi besluit de grote witte pluizenbol met de grappig lange tong een naam te geven, Everest, en samen met twee vriendjes terug te brengen naar huis.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden