‘Horizon: Forbidden West’.

Game-prijzen

Bijna helft Dutch Game Awards voor Horizon: Forbidden West

‘Horizon: Forbidden West’.Beeld Sony/Guerrilla Games

Het beste spel van Nederlandse bodem is ook een van de duurste ooit. Horizon: Forbidden West ging er met vier van de tien prijzen vandoor. De overige zes werden verdeeld over kleinere, onafhankelijke studio’s.

Rick van Gelder

Voor fans is het geen verrassing: Horizon: Forbidden West is de grote winnaar van de Dutch Game Awards, de prijzen voor de beste spellen van Nederlandse makelij. De megaproductie werd gemaakt met een budget van ongeveer 110 miljoen euro door de Amsterdamse gamemaker Guerrilla Games en krijgt maar liefst vier van de tien prijzen toebedeeld. Naast de prijs voor het beste spel, vond de jury ook dat de game de prijs voor Best Art, Best Audio en Best Technology verdiende.

Horizon: Forbidden West is een zogenaamde triple A-game, vergelijkbaar met een blockbuster in de filmwereld. Het spel is mede gefinancierd en ontwikkeld door Sony Interactive Entertainment en verschijnt exclusief op het eigen platform, de PlayStation.

Het actiespel is een vervolg op het spel Horizon Zero Dawn, dat in 2018 een Bafta in de wacht sleepte voor originaliteit. Beide delen zijn groots vormgegeven open-world games; ze spelen zich af in een wereld waarin je zover kunt lopen als het oog reikt. En er is niet één verhaallijn; spelers kiezen zelf in welke volgorde de opdrachten worden uitgevoerd.

Post-apocalyptische wereld

Ook spelen beide games zich ver in de toekomst af, in een post-apocalyptische wereld vol robot-dinosauriërs en mechanische monsters. In deel twee moet heldin Aloy opnieuw de mensheid redden en reist de stoere jonge vrouwelijke avonturier af naar het zogenaamde Verboden Westen, een land dat veel weg heeft van een futuristische versie van het Wilde Westen.

De jury prijst vooral de nieuwe standaarden die de game stelt op internationaal niveau. Volgens het juryrapport is het een game ‘van wereldklasse, waar niks aan het toeval is overgelaten’. Daarnaast zet het spel ‘Nederland op de kaart van de wereldwijde game-industrie en ver daarbuiten in de bredere media’.

Game ‘We Were Here Forever’. Beeld Total Mayhem Games
Game ‘We Were Here Forever’.Beeld Total Mayhem Games

Indie-games doen het goed

De andere prijswinnaars zijn gemaakt door kleinere studio’s, onafhankelijk van grote gamebedrijven (‘indie’ in de game-wereld). Zo gaat de prijs voor Best Game Design naar het puzzelspel We Were Here Forever, van de Rotterdamse studio Total Mayhem Games.

De jury is onder de indruk van de creativiteit van de puzzels in deze digitale versie van een escaperoom. “Samenwerking staat centraal en zelfs als je dit spel speelt met een volslagen vreemde, dan schept het nog steeds een band.”

De aanmoedigingsprijs voor de beste game van studenten krijgt een soortgelijk oordeel. In All Hands on Deck van een groep HKU-studenten moeten puzzels worden opgelost, wederom door slimme samenwerking. “Het voelt alsof de game is gemaakt door ontwikkelaars met veel ervaring, ruimschoots boven verwachting”, aldus de jury.

Simpel kaartspelletje

Het meest innoverende spel was Stacklands, van Sokpop Collective. In dit puzzelspel bouw je door het combineren van speelkaarten een dorp. Leg bijvoorbeeld een kaart van een bessenstruik op een kaart van een dorpsbewoner, en de dorpsbewoner kan plots bessen plukken. Leg wat stenen en hout op elkaar en er ontstaat een huis. De jury prijst de combinatie van een simpele kaartspelletje en het uitdagende van de veelzijdigheid van kaartcombinaties.

Ook is er een prijs voor de Best Applied Game, spellen die bijvoorbeeld in het onderwijs kunnen worden gebruikt als educatief hulpmiddel. Deze prijs was voor HackShield in de Klas. In dit avonturenspel leren kinderen in een veilige omgeving over de gevaren van het internet, zoals nepnieuws en cyberaanvallen, maar ook bijvoorbeeld wat een veilig wachtwoord is.

De Dutch Game Awards werden donderdagavond uitgereikt in Beeld en Geluid in Hilversum.

Lees ook:

Horizon Forbidden West volgt een van de populairste Nederlandse hitgames ooit op

De opvolger van de hitgame Horizon Zero Dawn verschijnt vrijdag en is zo mogelijk nog betoverender dan het eerste deel. Met mooiere landschappen, griezeliger robotmonsters en in de hoofdrol een stoere vrouwelijke held.

Nederlandse game ‘Horizon Zero Dawn’ wint BAFTA Award

De Nederlandse gamestudio Guerilla heeft donderdagavond in Londen een BAFTA Award gewonnen voor hun succesvolle game Horizon Zero Dawn. Het is voor het eerst dat een Nederlandse studio de prijs wint.

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden