Concertrecensie

Bij de toegift komt Cory Henry pas echt tot leven

Cory Henry Beeld -

JAZZ 
Cory Henry: The Revival Live
Gezien: 20 januari, TivoliVredenburg 
★★★☆☆

Wat gebeurde er in die paar minuten tussen het laatste reguliere nummer en de eerste toegift? Toen het trio van de Amerikaanse toetsenist Cory Henry terugkeerde op het toneel van het Utrechtse Tivoli­Vredenburg werd ineens wél gepeperd gespeeld.

De versies van zijn eigen klapper ‘Nah Nah Nah’ en vooral die van Gnarls Barkleys ‘Crazy’ hadden het vuur dat daarvoor toch flink ­ontbroken had. Die twee encores bevestigden Henry’s faam als ­vriendelijke publieksophitser.

Daar stond hij dan toch, de man die zijn keyboards en orgel te lijf gaat met een haast naïeve geestdrift. De man die de puurheid en nieuwsgierigheid van een jongen heeft weten te behouden. De man die keer op keer de lol blijft inzien van iets wat hij misschien wel duizend keer heeft gespeeld. 

Lauw en mat

Die man stond een groot deel van het optreden niet op het toneel. Henry en zijn kompanen, Taron Lockett op drums en Isaiah Sharkey op gitaar, kozen te vaak voor hetzelfde vlakke midtempo. Solo’s en intermezzi duurden te lang. Een ­enkele opleving daargelaten, was het concert goeddeels lauw en mat. Dat doet muziek nooit goed, maar zeker die van Henry niet.

Zijn project heet ‘The Revival’ en hij pompt daarin nieuw leven in doorgewinterd repertoire uit de rijke Afrikaans-Amerikaanse traditie. Gospel, blues, funk, jazz en r&b, het komt allemaal voorbij. Henry moet het daarbij niet hebben van nieuwe inzichten of verrassende ­zijpaden.

Onverwachte wending

Met zijn virtuositeit zorgt hij soms voor een onverwachte wending, een plotselinge vertraging meestal, maar zijn grootste kracht is de energie waarmee hij doorgaans speelt en zijn enthousiasme. Zijn plezier in zijn muziek werkt meestal aanstekelijk. Dat hij oude wijn schenkt, is geen probleem, ­omdat die wijn hem zichtbaar zo ­geweldig smaakt. Maar in Utrecht maakte Henry vooral een vermoeide en afwezige indruk. 

Hij is te zeer een rasmusicus en -showman om de kaars helemaal te laten doven, maar het vlamde tot de toegiften niet. De zaal stond heel het optreden aan Henry’s kant, maar de toetsenist leek pas laat te beseffen waarvoor hij ook weer naar Utrecht kwam.

Muziekrecensies

Een overzicht van eerdere recensies van pop, klassiek, wereldmuziek en optredens vindt u hier.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden