Concertrecensie

Beyoncé en Jay-Z ademen liefde en geluk

Beyoncé and Jay-Z vlak na opkomst in de Johan Cruijf Arena, gisteravond. Beeld Robin Harper/Parkwood/PictureGroup

POP
Jay-Z + Beyoncé
On The Run II 

Gezien: 19 juni, Johan Cruijff Arena, herhaling vanavond
★★★☆☆

Dolgelukkig zijn Jay-Z en Beyoncé met elkaar, en de wereld moet dat weten. Ze maakten twee prachtalbums over de woelige wateren waardoor het sterrenkoppel hun huwelijk navigeerde. Over hoe het echtpaar-Carter hun liefde hervond verscheen afgelopen weekend duoplaat ‘Everything is Love’. En met hun On The Run II-tournee rammen ze die boodschap van liefde er nog even goed in.

De liveshow, gisteren en vanavond in de Johan Cruijff Arena, is als één grote hernieuwing van hun geloftes. Het had ook wel iets van zo’n ceremonie: die belangrijker aanvoelde voor het stel dan voor de aanwezigen.

Waanzinnig affiche

Maar net als bij een trouwpartij, was het natuurlijk geweldig om een uitnodiging te hebben. Want geef toe: dit affiche is waanzinnig. Twee van de grootste sterren van hun generatie, getrouwd en wel, die samen hun hits afdraaien. In films had je het haast niet kunnen bedenken.

Technisch gezien was de spektakelproductie perfect. De vlekkeloze danspartijen, onder aanvoering van de immer imponerende Beyoncé: verbluffend. De raps van Jay-Z klonken naadloos, uitgevoerd voor een gigantisch scherm waardoor het hele stadion de twee goed kon zien. De fenomenale stem van Beyoncé kreeg alle ruimte tijdens ‘Drunk in Love’ en vooral bij ‘Resentment’, gezeten op het randje van één van de twee reusachtige catwalks.

Bouwsteiger

Achter die schermen was een soort enorme bouwsteiger, waar vier verdiepingen hoog dansers en bandleden voor ondersteuning zorgden. Er was een lift. Er was vuurwerk. Er was een gigantisch verschuifbaar plateau dat die catwalks als rails gebruikte. Er waren acht outfits voor haar, tien voor hem. Tijdens de creditroll aan het eind had footwear zijn eigen kopje: zestien merken prijkten eronder.

Maar het geeft te denken dat een show gebouwd rondom de diep menselijke emotie liefde, het meest menselijk aanvoelde zodra de twee heel eventjes uit hun rol vielen. Echt verbinding met het publiek was er als er een zeldzaam spontane glimlach vanaf kon, als heel even het zweet van het gezicht moest worden gedept. De avond was verder platgeslagen strak geregisseerd: dat het kersverse album 'Everything is Love' ontbrak (die verscheen pas na aftrap van deze tournee), was veelzeggend. 

Het gelukzalige echtpaar tijdens hun show in Londen, afgelopen zaterdag. Beeld James Gourley/PictureGroup/Shutterstock

Ook de setlist zat als een filmscript in elkaar. Slim gedaan: de volgorde van de nummers weerspiegelde het verloop van hun relatie.  Van de flirt tijdens hun eerste gezamenlijke single 03 Bonnie & Clyde’, naar de roze wolk (‘Drunk in Love’) en alle zelfverzekerdheid die je in elkaar naar boven kunt brengen (‘Flawless’). Maar dan: halverwege, de vraagtekens (‘You Don’t Love Me’), de verdenkingen en woede (‘Sorry’, Hold Up’), de spijt (‘I Care’, ‘4:44’) en zelfreflectie (‘Song Cry’ door hem, ‘Resentment door haar). Uiteindelijk komt alles goed, met aan het eind ‘Freedom’, natuurlijk het knallende ‘Crazy in Love’ en de prachtafsluiter ‘Young Forever’, naar die ene 80’s klassieker.

Pindakaasdik 

De nummers werden doorsneden met wat langere filmpjes. Prachtig artistiek allemaal, maar de symboliek lag er pindakaasdik bovenop. Dat brandende geraamte van dat huis? De zoetsappige familiefilmpjes, aan het eind, van de familie Carter, met het spelende dochtertje Blue Ivy en de tweeling in de armen? Natuurlijk juicht het stadion dan - het is prachtig beeld - maar ergens zorgt het voor een voyeuristische nasmaak.

Het was allemaal net wat véél, die 2,5 uur. Zeker het laatste half uur - waarin ze nog even politiek werden, met een spetterend ‘Formation’ (zij) en ‘The Story of OJ’ (hij) - merkte je dat het publiek murw was.

Maar wat een vrouw. En wat een man. Wat een sterren, wat een hits. Het was zinderend om bij deze openbare belijdenis voor elkaar te mogen zijn. Alleen al de schattigheid van hoe de sterren met elkaars teksten meeplaybackten maakte de avond de moeite waard. 

Alles is liefde, liefde is universeel, liefde is eindeloos. Wat mogen wij, nederig publiek, met z’n allen blij zijn dat de twee elkaar hebben hervonden. 

Lees ook over de achtergrond van deze tournee:
Hoe de muziek van Jay-Z en Beyoncé als relatietherapie werkte en wat Trouw vond van Beyoncé's 'Lemonade' en Jay-Z's '4:44'

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden