Bey & Jay geliefd bij woekerhandelaren

Rapper Jay-Z en zijn vrouw Beyoncé gaan wederom samen op tournee. Op 19 juni staan de twee megasterren in de Amsterdam ArenA met hun 'On The Run 2'-tour.

Vanochtend gingen de kaarten voor de Amsterdamse show van Beyoncé & Jay-Z in de verkoop. Al voordat de show was uitverkocht, werden tickets elders op het internet voor een veelvoud van de prijs aangeboden.

De wachttijd bedraagt nog ‘30 tot 60 minuten’. En die verstrijkt ter-gend langzaam. Ondertussen verschijnen er wél kaartjes voor het Arena-concert van Beyoncé en Jay-Z op verschillende doorverkoopsites. Al voordat de reguliere tickets voor het Amsterdamse concert van Beyoncé & Jay-Z vanochtend waren uitverkocht, werden tegen de 1500 kaarten aangeboden op Seatwave. 

Grotendeels in sets van 8 of 10 kaartjes, geen enkele voor de oorspronkelijke prijs. Kaartjes die een half uur eerder nog 65 euro waren, gaan nu voor 200 tot 600 euro. Topticketshop.nl of ViaGoGo: hetzelfde verhaal. Op Marktplaats.nl zijn er diezelfde ochtend direct honderden kaartjes te vinden – met teksten als ‘per ongeluk te veel gekocht’.

Ticketspeculanten

De show in juni van het sterrenpaar in de Amsterdam Arena geldt nu al als hét popconcert van dit jaar. Niet zo gek dat het concert vrijwel direct was uitverkocht, afgezien van peperdure VIP-pakketten. Ticketspeculanten doken er massaal bovenop, waardoor de rechtgeaarde Beyoncé-fan die zich had verslapen nog dieper in de buidel moet tasten.

Die fans zullen maar moeilijk begrijpen dat doorverkoopplatform Seatwave eigendom is van Livenation, hetzelfde moederbedrijf dat ook Ticketmaster bezit, die de oorspronkelijke kaartjes verkoopt. Oftewel – Livenation verdient dubbel bij dit doorverkopen van de concertkaartjes.

“Ticketmaster is met Seatwave begonnen om, zolang we deze handel niet kunnen tegengaan, in elk geval wél te kunnen garanderen dat die kaartjes bij de bezoekers terechtkomen”, zegt Marjanne Manders van concertorganisator Mojo, ook onderdeel van Livenation. “Ik begrijp dat we de schijn tegen hebben, maar wij zetten ze níet zelf op Seatwave. Dat is ook onafhankelijk onderzocht.”

“Want laat duidelijk zijn: wij willen dit niet. We doen al meer dan twintig jaar alles om doorverkoop tegen te gaan. Tot rechtszaken aan toe. Maar wetgeving ontbreekt, wat het lastig maakt hier wat tegen te doen."

Nijdig

Helemaal niemand, afgezien van snelle woekerhandelaars, is blij met het verschijnsel. Ook Kamerlid Peter Kwint (SP) maakt zich nijdig. “Een hele hoop mensen willen naar dat concert. Zulke shows zijn al duur zat. Maar bij het kopen van kaartjes ben je zowat aan de goden overgeleverd. Terwijl je er nog voor in de digitale wachtrij staat, wordt al een Paradiso-zaal aan tickets doorverkocht. Dat is niet goed voor de artiest, niet goed voor het cultuuraanbod in Nederland, en niet goed voor de fans.”

Al in 2010 werd een initiatiefwet van de SP en CDA aangenomen om dit soort woekerverkoop tegen te gaan. Maar in oktober vorig jaar strandde die wet alsnog in de Eerste Kamer. Kwint: “Om technische redenen. Maar over het principe erachter was iedereen het eens." Dus riep hij het kabinet op zelf met zo'n wet te komen, zijn motie werd unaniem aangenomen. Ondertussen neemt het kabinet nog tot september om 'met de stakeholders' om tafel te zitten. “Ik begrijp niet waarom dit zo lang moet duren.”

Hij ziet genoeg mogelijkheden. "Je kunt kaarten op naam zetten. Je kunt een maximumpercentage instellen waarvoor kaarten mogen worden doorverkocht. Er is zoiets als Ticketswap, waar concertkaartjes voor een vast tarief kunnen worden ingewisseld. En cabaretiers Youp van ’t Hek en Jochem Myjer investeren in blockchaintechnologie dat doorverkoop bemoeilijkt."

Inzetten op techniek

Manders: “Bij sommige concerten werken we met verkoop op naam, maar dat heeft ook nadelen. Stel je bent op het laatste moment ziek. Dan wil je kunnen doorverkopen. In de VS experimenteren ze met een verified fan-account, mogelijk wordt dat iets. Wij hebben lang voor wetgeving gelobbyd, maar uiteindelijk komt dan de verantwoordelijkheid bij de bezoeker te liggen. Wij zetten nu in op techniek, en hopen dat daar iets uitkomt.”

Megasterren als Beyoncé en Jay-Z zullen hier wellicht niet van wakker liggen, maar genoeg andere artiesten wel, meent Kwint. “Die willen hun shows voor hun fans zo toegankelijk mogelijk houden. Maar die kunnen ook niet uitleggen waarom fans zo veel moeten betalen. Waarbij die artiesten er ook nog eens niets aan verdienen – wat dat gaat naar die handelaren.”

Ticketmaster zelf laat weten dat zij tegen handel in woekerprijzen zijn, en dat ze om ticketfraude tegen te gaan samenwerken met Seatwave. Dat biedt 'een veilig platform' waar fans aan andere fans hun tickets kwijt kunnen, mochten die 'onverhoopt verhinderd zijn zelf naar dat concert te gaan'. 

"Wat betreft de prijsstelling, daarvoor moet je bij Seatwave zijn", zegt Jordy Bos van Ticketmaster. En waarom er op dezelfde ochtend dat de voorverkoop van Beyoncé & Jay-Z van start gaat al zo veel kaarten voor een veelvoud van de oorspronkelijke prijs worden aanboden? "We opereren in een markt van schaarste. En daarvan zullen altijd mensen profiteren."

Lees ook: De perverse manier waarop Taylor Swift haar concertkaartjes slijt

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden