Belle and Sebastian speelt meer met hoofd dan hart

Belle and Sebastian in Austin (2013).Beeld Austin American-Statesman

POP
Belle and Sebastian
Carré, Amsterdam
★★★

De muzikant schudt zijn maracas met een gezicht alsof het lot van de wereld op zijn schouders rust. Ook bij de andere bandleden kan er geen lachje vanaf. O nee, dit wordt toch geen avond vol verantwoord navelstaren, is de gedachte die zich bij het begin van het optreden van Belle and Sebastian opdringt, gisteravond in de Amsterdamse Carré.

Gelukkig komt de band even later toch wat los. Het is vooral zanger Stuart Murdoch die het voortouw neemt. Als enige bandlid danst hij vrijwel onophoudelijk over het podium en grapt na afloop van een nummer: "Ik denk dat ik een hartaanval krijg". Hij zal ook degene blijken die maandagavond steeds weer contact met het publiek legt. Bij een diashow met foto's van Amsterdam voorziet hij de afbeeldingen van humoristisch commentaar en bij de toegift kunnen de fans bij hem terecht voor hun verzoeknummers.

Toch blijft de enige Nederlandse show van de Schotse indiepop-band een optreden dat meer waardering dan euforie oproept. De band heeft zich in de loop der jaren ontwikkeld van een groep die vooral inzet op ingetogen folkpop, naar een formatie met een veel breder muzikaal palet. Met name de songs van de drie nieuwe 'How to Solve Our Human Problems'-EP's , die de ruggengraat van het optreden vormen, klinken verrassend veelzijdig. Zo passeren er veel roffelende ritmes de revue die uitnodigen tot dansen, zetten de gast-trompettist en -strijkers fraaie sfeervolle accenten neer en komen er ook regelmatig aanstekelijke jaren zestig-invloeden om de hoek kijken.

Ruime voor spontaniteit beperkt

Toch bedienen de Schotten in Amsterdam meer het hoofd dan het hart. Dat heeft ermee te maken dat de composities van Belle and Sebastian vaak nogal doordacht zijn, waardoor ruimte voor spontaniteit beperkt is. Zelfs als een grote groep fans bij het oudje 'The Boy With the Arab Strap' op het podium wordt uitgenodigd om gezellig mee te dansen, blijft de band gecontroleerd klinken. Alsof er steeds een filter tussen de band en het publiek staat. Zo kun je gedurende het bijna twee uur durende concert wel met bewondering naar het vakmanschap van Belle and Sebastian luisteren, maar voel je je tegelijkertijd meer toeschouwer dan deelnemer.

De nieuwste recensies van pop, klassiek, wereldmuziek en optredens besproken door onze recensenten. U leest het hier.