null Beeld

FilmrecensieBeing the Ricardos

‘Being the Ricardos’ is een slimme terugblik op vakvrouw Lucille Ball

Being the Ricardos
Regie: Aaron Sorkin
Met Nicole Kidman, Javier Bardem, Nina Arianda
★★★★

Remke de Lange

Ongekend populair was ze. Toen Lucille Ball begin jaren vijftig furore maakte met de sitcom I Love Lucy zaten er wekelijks zo’n 60 miljoen toeschouwers voor hun tv. Mensen bleven er massaal voor thuis. Het waterverbruik schoot naar beneden tijdens de uitzending. Met dit soort smakelijke details opent Being the Ricardos, een slimme, liefdevolle terugblik op een bijzondere fase in de Amerikaanse televisiegeschiedenis.

In een raamvertelling laat scenarist-regisseur Aaron Sorkin een aantal oude rotten in het televisievak terugblikken op een week in het leven van de ster. Een werkweek waarin van alles samenkomt. Balls professionele en persoonlijke worstelingen en successen, haar opkomst in en uiteindelijke vingerafdruk op Hollywood, en het maatschappelijke klimaat waarin een roodharige actrice met een schelle stem van zich laat horen.

Alia Shawkat als Madelyn Pugh (l), Nicole Kidman als Lucille Ball en Nina Arianda als Vivian Vance in Being the Ricardos. Beeld AP
Alia Shawkat als Madelyn Pugh (l), Nicole Kidman als Lucille Ball en Nina Arianda als Vivian Vance in Being the Ricardos.Beeld AP

Met I Love Lucy vestigde Ball haar naam als fysieke comédienne: grote armgebaren, vette mimiek. Samen met haar echtgenoot Desi Arnaz, een bigbandzanger van Cubaanse afkomst, speelde ze de Ricardos, echtelieden die in een New Yorks middleclassappartement heel wat afkibbelen. Vaak in bijzijn van een bevriend echtpaar met eigen besognes. Ball en Arnaz, die een eigen productiemaatschappij bestierden, schreven televisiegeschiedenis door de serie op te nemen in een studio met publiek. Hoorbare lachsalvo’s werden de norm in de sitcomwereld.

In die ene week – een fraai strakke scenarioconstructie - beticht een krant Ball van communistische sympathieën, blijkt ze in verwachting van haar tweede kind en bericht een roddelblad over Arnaz’ buitenechtelijke avonturen. Grote gebeurtenissen. Sorkin, die zich met The West Wing, The Social Network en The Trial of the Chicago 7 graag verdiept in de mechanismen van media en politiek, gebruikt die gebeurtenissen uiterst effectief om uit te zoomen en een persoonlijk portret te vervlechten met een tijdschets. Een tijd waarin het woord ‘communist’ hardnekkige vlekken op iemands naam veroorzaakte. Waarin een sigarettenfabrikant hoofdsponsor was van familievermaak. Waarin het woord ‘zwanger’ niet op tv mocht vallen en een vrouwelijke schrijver achter de schermen probeerde de ster van de show iets slimmer te maken.

Als producent haar tijd vooruit

In een rol die aanvankelijk voor Cate Blanchett bestemd was, is de steeds leeftijdlozere Nicole Kidman de formidabele spil van een drama over een actrice die als te oud voor film richting radio wordt afgeserveerd, maar die tegelijkertijd als producent haar tijd vooruit is.

Zijn keuze voor opdringerige strijkmuziek mag ongelukkig zijn, Sorkin gunt ons heerlijke blikken in een wereld waar intelligente mensen volwassen gesprekken voeren, over een vak dat vooral losjes moet lijken. Secuur gekozen woorden, tot op de millimeter uitgedachte handelingen: Being the Ricardos is een levendige, mooie gemaakte hommage aan het vakvrouwschap van grappenmaker Lucille Ball.

Te zien op Prime Video.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden