TheaterrecensieBefore/After

‘Before/After’ levert een knap digitaal alternatief voor de theaterpremière

Theater
Before/After
NITE (Noord Nederlands Toneel, Club Guy&Roni, Slagwerk Den Haag en het Asko|Schönberg-ensemble)
★★★★☆

Het schaaltje met bitterballen, ­onmisbaar bij een première, stond klaar. Al was het virtueel. Na afloop van de première zaten theaterbezoekers in een virtuele bar (met dj) om via Zoom met ­elkaar te toosten. En om na te praten met de performers, die deze première óók achter hun scherm beleefden. Er werd zelfs live met champagne geklonken tijdens een interactief nagesprek met regisseur Guy Weizman en choreografe Roni Haver.

Tijdens de virtuele première van ‘Before/After’ van Nite, een ­samenwerking van Noord Nederlands Toneel, Club Guy&Roni, Slagwerk Den Haag en het Asko|Schönberg-ensemble, begon ik me vanachter mijn laptop ongemakkelijk te voelen in mijn comfort-sweater, waar ik tijdens de lockdown niet uit te branden ben. Want dit voelde als een echte theaterpremière en was minstens even feestelijk.

Knap om van de nood een deugd te maken en uit de-première-die-niet-door-kon-gaan een flitsende online-ervaring te laten ontstaan. De ‘echte’ première stond twee dagen na de theatersluiting in maart gepland, waarna er een grote tournee zou volgen. Besloten werd om de voorstelling tóch te spelen, zonder publiek, geregistreerd door ­negen camera’s. Die videoregistratie is nu onderdeel geworden van het ‘Nite Hotel’, een door Martijn Halie ontworpen onlineplatform annex virtueel theater, waarin je als in een soort ‘Matrix’ met pijltjes kunt rond­dwalen. Vanuit de hotellobby naar de hotelbar, dan naar het hoteltheater. Of toch maar eerst langs de 22 ‘kamers’ om te kijken wat daar te beleven valt?

Digitale sporen van exposities, tekst en muziek

Ja, doe maar, want daar heeft een flink aantal medewerkers digitale sporen achtergelaten: exposities, flarden tekst, muziek, beweging en geluid, voor aanvang van de voorstelling zelfs live bij te wonen performances. Danser Igor Podsiadly doet de naam van kamer 8 – ‘The Solitude Project’ – eer aan, terwijl hij met zijn indrukwekkende torso dynamisch tegen ­muren beukt. Kamer 18 dan. Daar lezen acteurs Bram van der Heyden en Veerle van Overloop elkaar brieven voor over kunstenaarschap dat aan banden is gelegd.

Beeld uit de online-voorstelling Before/After van Nite.

Suggestieve gedachtestromen, die al dan niet te maken hebben met de mens in tijden van crisis. De hotelkamers vormen een interdisciplinair allegaartje dat wonderwel aansluit bij de voorstelling ­Before/After van de Duitse toneelschrijver Ronald Schimmelpfennig, waar het – pijltje terug, terug, dan naar boven – in de ‘theaterzaal’ om draait.

Before/After speelt zich af in een hotel, waar in 51 korte scènes negen alledaagse, herkenbare liefdesgeschiedenissen plaatsvinden. Musici van Asko|Schönberg en Slagwerkgroep Den Haag zijn ­getuigen van kleine gebeurtenissen die grote gevolgen hebben, ­alles filmisch gemonteerd. Plukjes uit de tijd gehapt, groots en veel, realistisch dan weer surreëel.

Met 35 dansers, acteurs en ­musici is en blijft deze voorstelling voor theater gemaakt. U moet ­beslist gaan kijken als dit multi­disciplinaire spektakel hopelijk in het najaar langs de theaters kan.

Al heeft het ook wel wat om via Zoom toeschouwer te zijn, met al die honderden koppies van medetoeschouwers in een diastrip erboven. Excuses voor de sweater.

Van een coronacomedy tot de Decamerone, deze voorstellingen volg je gewoon vanaf de bank