Idfa

Beeldschoon Iraans familieportret valt in de prijzen op het documentairefestival Idfa

Beeld uit het Iraanse ‘Radiograph of a Family’, winnaar van de hoofdprijs van Idfa 2020.Beeld Idfa

De Iraanse cinema is flink op de kaart gezet tijdens de hybride, 33ste editie van het documentairefestival Idfa. 

Vanwege de pandemie vindt het festival deze en volgende week deels in de filmtheaters en deels online plaats. Om festivalbezoekers de gelegenheid te geven om ook de prijswinnende documentaires te bekijken, werden vandaag, halverwege het festival, in Vlaams Cultuurhuis de Brakke Grond in Amsterdam al de winnende films bekendgemaakt.

De hoofdprijs van 20.000 euro ging naar ‘Radiograph of a Family’, waarmee de Iraanse regisseuse Firouzeh Khosrovani een intiem portret schetst van het bewogen huwelijk van haar eigen ouders. Haar moeder Tayi trouwde in de jaren zestig letterlijk met een foto van haar vader Hossein. Als student radiologie in Zwitserland kon haar vader niet zomaar terugreizen naar Iran, dus trouwden de twee op afstand.

Khosrovani, die zelf haar woonplaats Teheran verliet om schone kunsten te gaan studeren in Milaan, laat zien hoe tekenend de trouwpartij tussen de twee vreemden was voor de kloof die tussen de echtelieden zou blijven bestaan. Haar vader was seculier en progressief, haar moeder een traditionele, devote moslima die zich door de Islamitische Revolutie in Iran meer en meer gesterkt voelde in haar overtuigingen.

Beeld uit ‘Dood in de Bijlmer’ (Dealing with Death), uitgeroepen tot beste Nederlandse documentaire op het Idfa 2020.Beeld Idfa

Met archiefmateriaal, brieven en foto’s uit het familiealbum wekt de Iraanse regisseuse de dynamiek tot leven tussen twee totaal verschillende mensen die gedwongen waren om onder een dak te leven. “Het is een grootse prestatie van de filmmaker dat ze zo subtiel en poëtisch laat zien hoe politiek een gezin voor altijd kan veranderen”, aldus de jury. Die bestond dit jaar onder meer uit schrijver Abdelkader Benali en cameraman Ed Lachman.

Nederlandse winnaar toont rituelen rond afscheid van de doden

Dat Radiograph of a Family indruk heeft gemaakt, blijkt wel uit een tweede bekroning. Het Iraanse familieportret won ook de prijs – 5000 euro – voor de beste archieffilm. In de categorie beste kinderfilm (5000 euro) ging de prijs ook naar Iran. De Iraans-Koerdische regisseur Ako Salemi werkte jaren als fotojournalist voor verschillende kranten en maakte met ‘Shadegan’ een prachtige korte film over een 12-jarig Iraans jongetje. ’s Morgens stapt Milad in zijn bootje, op weg naar zijn visnetten ergens in het zuidwesten van Iran. Het lijkt een idylle, maar ook Milad en zijn familie hebben te maken met droogte en vervuiling.

Als beste Nederlandse documentaire (7500 euro) kwam ‘Dood in de Bijlmer’ (internationale titel: ‘Dealing with Death’) uit de bus. Een film van regisseur Paul Sin Nam Rigter die als acteur onder meer bekend is van het tv-programma ‘Klokhuis’ en de tv-serie ‘Klem’. In de film treffen we uitvaartmanager Anita die in de Amsterdamse Bijlmer op verkenning gaat. Ze moet de wensen in kaart brengen voor een nieuw uitvaartcentrum voor alle verschillende culturen die in de Bijlmer vertegenwoordigd zijn. Dat valt nog niet mee, want iedereen heeft zo zijn eigen rituelen rond het afscheid van de doden.

Ook voor de Nederlands-Afghaanse regisseur Aboozar Amini was het een heuglijke avond. Amini, die het festival twee jaar geleden opende met zijn verpletterende ‘Kabul, City in the Wind’, ontving de grootste geldprijs: het Prins Bernhard Cultuurfonds Documentaire Stipendium ter waarde van 50.000 euro. Met het geld, ter beschikking gesteld door een anonieme mecenas, mag de regisseur een film maken met een thema naar keuze.

Het documentairefestival onder artistieke leiding van Orwa Nyrabia duurt nog tot en met zondag 6 december. Halverwege het festival zijn er in de filmzalen (met ruimte voor slechts 30 mensen per voorstelling) ruim 15.000 bezoekers geteld. Online staat de teller inmiddels op ruim 62.000 bezoekers.

Lees ook:

Deze IDFA-films moet u per se zien, volgens de recensenten van Trouw

Op het 33ste ‘International Documentary Filmfestival Amsterdam’ (Idfa) van 18 november tot 7 december worden ruim tweehonderd nieuwe documentaires in omloop gebracht. De recensenten van Trouw wijzen de beste aan.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden