Beeld in de berm: Dick Matze

Een weids Hollands rivierenlandschap met een kerktorentje in de verte en een fraaie spoorbrug, bloeiende fruitbomen, een moerasachtig gebied langs de oever van de rivier, een aak vaart voorbij -en dit alles omlijst met een stralend blauwe lucht. De plek is zo mooi dat je bijna zou vergeten naar het beeld zelf te kijken. Toch verwijst alles in dit werk van Dick Matze juist naar die prachtige omgeving waarin het is geplaatst. De schep staat symbool voor het werk aan de dijk, die na de hoogwaterperiode van 1995 volledig 'op de schop ging'. Het vogeltje bovenop benadrukt de veranderingen in de natuur die met dit project gepaard gingen. ,,Vroeger lag er langs de rivier een stijf stuk weiland'', herinnert Matze zich. ,,Nu is het een spannend gebied met kreken en kragen, dat af en toe mag overstromen. Door die wisselende waterstand komt er een heel andere vegetatie en trekt het allerlei soorten vogels.'' Dat dijkverbetering en natuurontwikkeling hand in hand gingen, is het effect van de kritiek van onder andere natuur- en milieubewegingen op het uitsluitend verzwaren van dijken.

Matze heeft de immensiteit van de strijd tegen het water willen uitdrukken door de schep vier keer groter te maken dan normaal, en de twee mensfiguurtjes een stukje in te krimpen. Het beeld van moeder en kind op klompen doet een beetje denken aan die oude reclame voor een verzekeringsmaatschappij waarin je een omvangrijk echtpaar ziet schuilen onder een grote paraplu. Voor Matze betekende de paraplu een bruikbare metafoor voor de bescherming tegen wateroverlast.

Tot Dick Matze zeven jaar geleden met de vut ging, was hij ingenieur. Hij reisde de hele wereld over, onder andere om projecten op te zetten op het gebied van drinkwater en irrigatie. Maar in zijn vrije tijd was hij altijd al creatief, meestal in keramiek. Toen hij met zijn werk stopte kwam hij in contact met een beeldhouwer die hem overhaalde zich eens op het steenhouwen te storten. Dat gaf een heel andere wending aan zijn leven, tot en met de ervaring van 'een arm uit de kom'. Matze experimenteerde met allerlei materialen om zijn beelden vorm te geven en kwam steeds vaker uit op modellen in was, die hij in brons liet gieten. 'De dijk ging op de schop' is ook op deze manier totstandgekomen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden