Beeld in de berm: Cor Litjens

Beelden in de berm zijn meestal hoog en omvangrijk.

Dit beeld zie je pas goed als je er met je neus bovenop staat. Dat kan op deze plek. Er is zelfs een bankje neergezet om van het kunstwerk te genieten -én van het uitzicht over het landschap van uiterwaarden en rivier. De omgeving wordt als het ware in het beeld weerspiegeld. We zien een rivierenlandschap, twee grote granieten platen als barrière, en daarachter een stad. Kinderen zullen dit beeld geweldig vinden, want het is een soort maquette, waarvan het stadgedeelte bestaat uit allemaal kleine gebouwtjes, torentjes en bruggen. ,,Souvenirs zijn het'', vertelt beeldhouwer Cor Litjens. ,,De eerste vond ik op het Waterlooplein in Amsterdam: de Dom van Florence. Een week later vond ik op dezelfde plek een klein stadionnetje dat ik herkende als het Olympisch Stadion. Die kocht ik ook, en toen begon het. Ik vond en kocht er steeds meer. Vrienden namen ze voor me mee. Van wandelaars kreeg ik de Dom van Santiago de Compostela, uit San Francisco de Golden Gatebridge. Het is in principe triviale rommel en de meesten van mijn vrienden zouden dat nooit kopen. Maar nu mócht het!''

Toen Litjens in 1995 de opdracht kreeg voor een woningstichting in Nijmegen een stadsgezicht te maken, zag hij zijn verzameling ineens in een ander perspectief. Litjens: ,,Eindelijk kon ik ze gebruiken. Ik maakte een object van klei met daarin een collage van al die souvenirs. Dat geheel liet ik in brons gieten. Daarna heb ik zo'n stadsgezicht vaker gebruikt. Er staat er ook nog een in Tiel. Voor het beeld in Dreumel was het de laatste keer dat ik mijn souvenirs heb gebruikt. Het is ook leuk om weer iets nieuws te bedenken.''

De opdracht voor een beeld langs de dijk kwam van het Polderdistrict Groot Maas en Waal, dat na het hoge water van '95 de dijken van de Maas en de Waal heeft verbeterd, en dit project wilde bekronen met een aantal kunstwerken. Van honderd aangeschreven kunstenaars kregen er uiteindelijk drie de opdracht om hun idee uit te voeren. Litjens: ,,We mochten, in overleg, zélf uitzoeken waar het beeld zou komen. Ik vond voor 'Waterland' een prachtplek: op een kruising van drie dijken. Er komen veel mensen langs, die sowieso op dat punt vaak stoppen om even op de kaart te kijken hoe ze verder moeten. Bijna iedereen neemt dan de tijd om ook mijn werk te bekijken.''

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden