Beeld in de berm: Adam Colton

Overduidelijk een beeld in de berm van een snelweg, maar de berm bestaat dit keer uit water. De dijk van het nieuwe Flevoland naar het oude Harderwijk verdiende een kunstwerk, vonden de provincie Gelderland en de gemeente Harderwijk. Zo'n uitgestrekt decor van water, wind en licht schreeuwt om een dramatische blikvanger. Niet alleen vanaf de dijk, maar ook vanaf het meer dat bevaren wordt door vissers en vrachtverkeer, en dat op mooie dagen wit ziet van de recreatieve zeiltjes. De Britse, maar al jaren in Nederland wonende kunstenaar Adam Colton kreeg de opdracht.

Werkzaamheden aan de dijk vertroebelen het zicht op het ogenblik een beetje, maar vanaf Harderwijk komend is het beeld aan het einde van de dijk aan de rechterkant toch duidelijk zichtbaar.

Grijze blokken hangen scheef in het klotsende water. Beton, basalt, graniet? Als dit de resten van een stad zijn, dan zien we een trap, of een gevel. Of misschien de top van een flat. Hoe langer je ernaar kijkt, hoe minder zin het heeft om er huizen in te ontdekken. Het is de compositie zelf die indruk maakt. Zes brokstukken Portugees graniet, hier en daar uitgehakt. Vogels vinden er een rustplaats. Een eend klimt behendig uit het water op de onderste tree van een trapvorm. Het verzonkene van deze stad heeft bij nader inzien ook betrekking op de verstilde, in zichzelf gekeerde vormen waaruit het beeld is samengesteld. Het water klotst er maar tussendoor, ertegenaan en eromheen. Het beeld blijft standvastig.

Als de graafmachines en hopen zand straks zijn verdwenen, en tunnel en nieuwe weg zijn af, dan zal de verzonken stad van Adam Colton weer alle aandacht trekken.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden