RecensieBack to Ballet - Classic

‘Back to Ballet – Classic’: pralen, pronken en shinen, met een flinke dosis testosteron

Met ‘Classical Symphony’ brengt choreograaf Ted Brandsen een hommage aan de dansers van het gezelschap.Beeld Hans Gerritsen

Back to Ballet – Classic
Het Nationale Ballet
★★★★☆

Hoe wrang kun je het hebben? Op dezelfde avond dat premier Rutte een semi-lockdown aankondigde, ging het programma ‘Back to Ballet – Classic’ in première. De dansers van Het Nationale Ballet stonden in de coulissen te trappelen toen ze te horen kregen dat deze voorstelling voorlopig hun laatste voor ­publiek zou zijn.

Terwijl dit klassieke programma, gevuld met iconische hoogstandjes uit het romantische ballet­repertoire, een uitstekend visitekaartje is voor hun skills. Ballet zoals je ballet mag verwachten: tutu’s voor de vrouwen, maillots voor de mannen, wervelende series sprongen, draaien en liften. Een soort ‘ballet for the millions’, met een smaakvolle selectie hoogtepunten uit – vooral – de Russische ballet­erfenis. Gelukkig is het programma op film gezet en kan een groot ­publiek er online van genieten.

Pralen, pronken en shinen. Daar ging het om aan het tsaristische hof van de negentiende eeuw. De specifieke Russische balletstijl is vooral door choreografieën van balletmeesters als Marius Petipa uitgegroeid tot toetssteen, waar ballerina’s en ballerino’s van nu hun tanden in kunnen zetten. Anna Ol en Jozef Varga dansen de beroemde pas de deux uit de tweede akte van ‘Het Zwanenmeer’ met ingehouden passie, bijkans verstild. Het Balletorkest speelt Tsjaikovski te slepend, waarvan Ol gretig gebruikmaakt om haar prachtige lijnen extra reliëf te geven.

Sprongenmagiër

Balletmeesteres Agrippina Vaganova zou in de eerste decennia van de twintigste eeuw de Russische balletstijl verder verfijnen. De door haar gechoreografeerde pas de deux uit ‘Le Corsaire’ ontstijgt de showcase in uitvoering van Maia Makhateli, die onlangs werd uit­geroepen tot een van de beste Europese ballerina’s. Makhateli betovert met wervelende variaties en spitzenwerk, terwijl partner Young Gyu Choi hard op weg is om als sprongenmagiër de boeken in te gaan. In magistraal springwerk hangt hij even stil in de lucht, waardoor de tijd lijkt te bevriezen.

Koppel Anna Tsygankova en Constantine Allen in ‘Paquita’: heerlijk om naar te kijken. Dat geldt ook voor de jonge, aanstormende balletlichting van de Junior Company in George Balanchines virtuoze choreografie ‘Valse Fantaisie’.

Waar het in deze balletrijkdom traditioneel draait om de vrouwen, introduceert artistiek leider Ted Brandsen een flinke dosis testosteron in een nieuw men only en­semblestuk, op klassieke leest ­geschoeid. ‘Classical Symphony’ is een moedige poging de balletdansers op de sokkel te hijsen; met hun naakte torso’s stuk voor stuk viriele goden. De choreografie, strak belijnd in diverse formaties, laat de artistieke echo van dansmaestro Hans van Manen zien, diens diepgang mist het echter. Maar pronken, pralen en shinen doet het.

Back to Ballet – Classic  is terug te zien via operaballet.nl.

Ballet op anderhalve meter afstand: de dansvrijheid is flink ingeperkt

Ook Nederlands Dans Theater komt langzaam uit zijn lockdown. Hoe ziet dat eruit, ballet met anderhalve meter afstand? De studiovloer is door de met grijze tape gemarkeerde vlakken net een tangrampuzzel.