FilmrecensieAtlantique

‘Atlantique’ is een fenomenale zombiefilm uit Dakar

Ada in Mati Diops Atlantique.Beeld trbeeld

Atlantique
Regie: Mati Diop
Met Mame Bineta Sane, Amadou Mbow, Traore
★★★★☆

‘Atlantique’ is het fenomenale debuut van de Senegalees-Franse filmmaakster Mati Diop, die u misschien kent als actrice uit ‘35 Rhums’ van Claire Denis uit 2008. Een film die het arriveren van een prachtige nieuwe stem aankondigt.

Wat vooral opvalt, is de souplesse waarmee Diop dit complexe verhaal over een immens onrecht op heldere en toegankelijke manier vertelt. Meer nog, het is een spannende film over zombies. En geesten. En een mysterie waarop een rechercheur van de politie geen vat kan krijgen – tot hij er zelf in verdwijnt.

In het eerste beeld zie je rechts een enorme kronkelende wolkenkrabber, die als een streberige aberratie boven een egaal Dakar uittorent. Links zie je de bouwplaats waar de jonge Souleiman werkt. Al drie maanden staan ze daar voor niks te werken, blijkt even later in het kantoor van de voorman als ze hun geld komen opeisen. Geld dat er natuurlijk niet is. Dat is extra pijnlijk voor Souleiman, want hij wil er vandoor met zijn geliefde Ada, die een week later zal worden uitgehuwelijkt. Ze wil niet trouwen. Dus Souleiman moet iets.

’s Nachts, als de twee stiekem hebben afgesproken, ontdekt zij dat hij is verdwenen. Hij is de oceaan op in een gammel bootje, krijgt ze te horen. Met lotgenoten richting ­Europa. Snel zal duidelijk worden dat de mannen zijn verdronken. Toch wordt Souleiman in de dagen die volgen gezien in Dakar en groeit het mysterie.

In wat volgt, weet Diop uiteen­lopende verhaallijnen soepel samen te brengen: de romantische liefde maar ook de economische liefde van het uithuwelijken, want daar hopen Ada’s ouders natuurlijk beter van te worden, de patriarchale onderdrukking en de dodelijke rol van corruptie en machtsmisbruik: als Souleiman gewoon zou worden betaald, hoefde hij niet die oceaan op.

Diops stijl is een combinatie van maatschappijkritiek en genrefilm: de beste manier om zowel de schoonheid als het beest aan zoveel mogelijk mensen te laten zien, ­zowel de liefde als de macht. Wie haar geesten ziet, ziet een van de grote tragedies van onze tijd: de mensen die mochten verdrinken.

Lees ook:

Mati Diop: Als ik naar de oceaan keek, zag ik een monster

Mati Diop (37) schreef afgelopen jaar geschiedenis als de eerste zwarte vrouw in de prestigieuze competitie van Cannes. “Dat was even slikken”, zegt Diop. “Ik wist niet dat ik iets representeerde, en was aanvankelijk best sceptisch dat mijn geslacht en huidskleur blijkbaar een rol speelden. Ik dacht: het gaat toch niet om mij, maar om mijn film?”

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden