null Beeld
Beeld

RecensieKlassiek

Asmik Grigorian laat je opnieuw verliefd worden op de liederen van Rachmaninov

Klassiek
Asmik Grigorian en Lukas Geniušas
Dissonance (Alpha)
★★★★★

Peter van der Lint

Op de hoes van het album Dissonance vloeien de zwart-witfoto’s van Asmik Grigorian en Lukas Geniušas in elkaar over. Een mooie verbeelding van de volmaakt organische manier waarop de sopraan en de pianist elkaar aanvullen in deze uitmuntende collectie liederen van Sergei Rachmaninov. Het Litouwse duo heeft met dit album een regelrechte klapper afgeleverd.

Grigorian werd onlangs exclusief bij Alpha Classics onder contract genomen, het zoveelste bewijs dat ze daar een geweldige neus hebben voor nieuw en interessant talent. Grigorian heeft zich in Nederland al bewezen als Marie in Wozzeck en als Chrysothemis in Elektra. Ze zong beide rollen met eclatant succes in de NTR ZaterdagMatinee.

In Salzburg waren de kritieken voor haar vertolking van de titelrol in Salome laaiend, en op 23 februari van dit jaar zong ze nog de rol van Liza in Tsjaikovski’s Pique Dame in de Scala in Milaan. Een historische avond was dat omdat het het allerlaatste optreden van Valeri Gergjev was in het Westen. Een dag later werd hij vanwege Poetins oorlog gecanceld en was hij nergens meer welkom.

null Beeld

Deze zware operarollen van Grigorian geven aan dat we met een imposante stem te maken hebben, eentje die een enorm orkest op haar rug kan nemen en hoorbaar blijft. Maar net als haar Noorse collega Lise Davidsen, die onlangs prachtige liederen van Grieg opnam, weet Grigorian hoe ze haar stem klein en breekbaar kan maken, zonder kwaliteitsverlies.

De sopraan is een dochter van Gegam Grigorian, een internationaal gewaardeerde tenor, die verbonden was aan het Mariinski Theater in Sint Petersburg. Hij sprak perfect Russisch, net als zijn dochter Asmik. Ook als je die taal als luisteraar niet machtig bent, klinkt elk lied hier authentiek, en is de dictie van Grigorian fenomenaal.

Ondergeschoven kindje

De liederen van Rachmaninov zijn een wat ondergeschoven kindje in zijn repertoire. Geheel ten onrechte. Elisabeth Söderström nam ze ooit op met Vladimir Ashkenazy als pianist. Een fantastische collectie is dat. Grigorian en Geniušas halen met deze dwarsdoorsnede met glans datzelfde niveau. Zo’n eenvoudig natuurlied als Zdes’ khorošo (Het is prachtig hier, opus 21 nr. 7) klinkt hier nog mooier dan in Söderströms interpretatie, en overtreft zelfs die van Anna Netrebko.

Drie kwartier lang houden Grigorian en haar pianist je gekluisterd met hun fraaie keuze uit dit repertoire. Een fantastisch album voor wie de liederen van Rachmaninov niet kent. En wie ze wel kent, zal opnieuw verliefd op deze muziek worden.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden