Recensie'Stoorzender'

Arjen Lubach weet hoe pr werkt, bewijst hij met zijn vermakelijk egodocument ‘Stoorzender’

Arjen Lubach.Beeld ANP Kippa

Met zijn talent voor pr zet Arjen Lubach zijn nieuwe boek ‘Stoorzender’ meesterlijk in de markt. En dat stoort hem.

Hij is zelf ‘het beste pr-bureau’ dat hij zich kan wensen, schrijft Arjen Lubach in zijn nieuwe boek. En inderdaad, de komiek, schrijver en muzikant weet precies hoe je het journaille wild krijgt. Eén: je kondigt je boek aan als bij bliksemslag, slechts twee weken van tevoren. En twee: je verspreidt tot de verschijning geen enkel recensie-exemplaar, met als argument dat het boek nieuws bevat dat snel gaat rondzingen.

Het werkte als een tierelier. Bij uitgeverij Podium stond de telefoon roodgloeiend, zozeer dat ze ‘Stoorzender’ alsnog wilden vrijgeven. Nou vooruit, zei Lubach, maar alleen aan journalisten die een strikte geheimhoudingsverklaring tekenen. En zo belandde de pdf van het boek afgelopen week toch nog bij Trouw in de mail, met de hilarische bestandsnaam ‘9789463810562_Stoorzender_BW — NOOIT VERSTUREN ZONDER OVERLEG MET ARJEN’.

Het grote nieuws is dus dat ‘Zondag met Lubach’ stopt. Daarnaast onthult Lubach dat hij ooit meewerkte aan een niet nader genoemde muzikale wereldhit, waarna een bevriende collega alle credits stal. De 40-jarige auteur mijmert verder over zijn jeugd, ouder worden, lichamelijke kwalen (hernia, tinnitus) en de wereld. Én over de liefde. Wist u dat hij en zijn ex-vriendin Janine Abbring in 2001 speciaal naar de top van een wolkenkrabber in New York reisden om het uit te maken?

De tragische kant

Lubach vertelt met vaart en humor, maar toont zich ook kwetsbaar. Zo biecht hij op hoe de tv vrijwel al zijn tijd opslokt, waardoor hij een theaterprogramma onvoldoende kon voorbereiden. En hij benadrukt de tragische kant van zijn pr-talent. Hij is er zó goed in om zijn werk met afstand te beschouwen en ‘de wereld in te katapulteren’, dat hij er nooit volledig mee samenvalt, zoals echt grote kunstenaars. Of zou dat ironie zijn?

Morgen stunt Lubach met een ‘pop-up-boekwinkel’ in Amsterdam-Noord, waar één dag alleen zijn boek te koop is, gesigneerd en wel. Ook op sociale media laat hij zijn pr-talent de vrije loop, mét de nodige zelfspot. Op Twitter plaatste hij vorige week een poll met de stelling: ‘Arjen post te veel promotietweets voor zijn nieuwe boek #stoorzender’. Mogelijke reacties: ‘nee’, ‘nee joh’, en ‘grrr, dit is er ook weer een’.

Lubach had al vier boeken op zijn naam staan. Vooral de roman ‘Magnus’ en de thriller ‘IV’ waren een verkoophit. ‘Stoorzender’ komt daar nu bij als vermakelijk egodocument; een aanwinst voor wie de mens achter de artiest beter wil leren kennen.

Lees ook:

Arjen Lubach stopt met ‘Zondag met Lubach’, bij gebrek aan grote onderwerpen

Eerst het goede nieuws: op 20 september begint er een gloednieuwe reeks van het VPRO-programma ‘Zondag met Lubach’. Dan de domper: dit wordt waarschijnlijk het laatste seizoen. 

Wat maakt Lubach zo goed? Zes items onder de loep

Het satirische tv-programma ‘Zondag met Lubach’ heeft met zijn items regelmatig veel politieke impact. Zes van die items onder de loep: hoe doet-ie het precies?

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden