Review

ARCHITECTURA ET AMICITIA

Jeroen Schilt en Jouke van der Werf, 'Genootschap Architectura et Amicitia 1855-1990', uitg. 010, Rotterdam, 248 blz. (geb.) - f 85,. David Lemmon, 'The Benson & Hedges British Theatre Yearbook 1992', uitg. Andre Deutsch Ltd, Londen, imp. Nillson & Lamm, 430 blz. - f 56.35.

Bijna alle toonaangevende Nederlandse architecten, van Berlage tot en met de architecten van het Nieuwe Bouwen en de Forumgroep zijn lid geweest van het genootschap. De vakvereniging gaf ook tijdschriften uit waarvan Architectura, Forum en Wendingen van internationaal belang waren.

Het boek dat nu over het genootschap verscheen, deelt de geschiedenis van Architectura et Amicitia op in tien karakteristieke periodes met gebouwde voorbeelden.

Deze hoofdstukken, die veelal samenvallen met de uitgave van een tijdschrift, tonen de sterke belangstelling van de leden voor het architectuurdebat en de continue richtingenstrijd binnen de vereniging met als onmiskenbare hoogtepunten de Amsterdamse School-periode met Wijdeveld en de Forum-periode van Van Eyck, Hertzberger, Apon en Bakema.

Het boek is, zeker voor architecten en architectuurstudenten met belangstelling voor de geschiedenis van het vak in Nederland een belangrijk naslagwerk door de registers, overzichten, bibliografie en niet te vergeten de ledenlijsten.

Voor de vele liefhebbers van het ENGELSE THEATER is 'The Benson and Hedges Britisch Theatre Yearbook' 1992 verschenen.

De schrijver van dit boek is de theater- en cricketliefhebber David Lemmon die al meer dan vijfendertig titels op zijn naam heeft staan.

Het jaarboek biedt een overzicht van alle theaterproducties die in 1991 in Engeland zijn opgevoerd. Lemmon beoogt met dit naslagwerk "de levendige geschiedenis van het Engelse theater te presenteren, en alle professionele producties, voorzien van een medewerkerslijst en commentaar, te registreren."

Om het zeer duidelijke maar nogal droge overzicht te verlevendigen is het geheel doorspekt met foto's van typerende scenes en poses van de spelers. Lemmon heeft gemiddeld een halve pagina nodig om elke productie te voorzien van achtergrondinformatie, een korte inhoud en zijn rake kritiek. Alleen bekende en goed uitgevoerde voorstellingen krijgen meer ruimte toebedeeld.

Het boek is in zes delen opgesplitst: London West End, The National Theatre, the RSC, the London Fringe, Regional Theatre en Touring Companies. Deze delen zijn alfabetish geordend en leveren zo, naast de index, een tweede toegang tot het boek. Lemmon heeft getracht alle opvoeringen, of het nu een 'dreadfully dull play' of een 'delicious, delectable, delirious, delightful' stuk is, onder de aandacht te brengen.

Het boek is duidelijk niet bestemd voor een lezer in een luie stoel maar heeft puur de functie van een overzichtelijk naslagwerk; en die vervult het ook.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden