Annie M.G. blijft ook na haar dood nog lekker dwars

’Annie’, muziektheatervoorstelling vanaf 4 jaar, van Huis aan de Amstel/ Wederzijds speelt t/m 1/3 in De Krakeling, Amsterdam. Na afloop ’Het Theefeestje van Annie’, met zingen, voorlezen en zelf spelen. Tournee t/m 17/5. Info: www.huisaandeamstel.nl of www.wederzijds.nl

Hoe doe je in een theatervoorstelling recht aan het leven en vooral de fantasie van een creatieve duizendpoot als Annie M.G. Schmidt? Schrijver Enne Koens situeert de muziektheatervoorstelling ’Annie’ van Huis aan de Amstel/ Wederzijds in het hiernamaals, voor de deur van de hemelpoort. Zij moet eerst haar levensverhaal vertellen, anders mag ze er niet door, zeggen een in het zwart geklede heer en dame. Maar Annie M.G. Schmidt en het woord ’moeten’ gaan niet samen.

Met een grote bril, geblokte pyjama en grijze muts zit actrice Annemaaike Bakker met haar voeten in een teiltje water. Ze snakt naar een sigaret. Maar haar pretogen stralen uit dat Annie M.G. nog net zo jong is als haar helden Jip en Janneke, Minoes of Pluk van de Petteflet. Ook na haar dood blijft ze opstandig en heeft ze écht geen zin om aan de wensen te voldoen van die twee rare snuiters voor de hemelpoort. Ze zegt lekker niet wie zij is!

Al snel dansen haar versjes, liedjes en verhalen over het podium, want een gesprek met deze schrijfster zit nu eenmaal vol verrassingen. De kip Zwart Bessie komt voorbij, Jip en Janneke duiken in hun verkleedkist en samen zingen ze bekende liedjes als ’Op een mooie Pinksterdag’.

Maar we leren ook een andere kant kennen van Annie M.G. Schmidt: als meisje ging ze gebukt onder een dominante moeder. Ze voelde zich als jonge vrouw net ’een met mos bedekte boomstam’, zó muf en kleurloos. Annemaaike Bakker speelt haar heel herkenbaar, als een vrouw van vlees en bloed, die aan alles wat zij meemaakt een eigenzinnige draai geeft. Ook acteurs Anne-Marie Jung en Tjebbo Gerritsma spelen en zingen snel en sprankelend en duiken van de ene in de andere rol.

Regisseur Tarkan Köroglu is een ster in het ensceneren van snelle scènewisselingen. Zijn er een vader en moeder nodig? Uit de lucht zakken een jas en een jurk naar beneden en in een mum van tijd transformeren de twee poortwachters in de ouders van Annie. Later doen ze een grappig stripteasedansje en plotseling staan Jip en Janneke op het toneel, met een levensgrote versie van hun pop Poppejans.

Als alles is verteld, gespeeld en gezongen verdwijnt de heldin uit het zicht, hoog op de nek van de giraffe van Dikkertje Dap. Na ’Anne en Zef’ en ’Spinoza’ is ’Annie’ de laatste voorstelling in een drieluik ter gelegenheid van Amsterdam Boekenstad. Het is absoluut de leukste van de drie en een voorstelling die nog jarenlang gespeeld zou kunnen worden, want Annie M.G. verveelt nooit.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden