Adam Driver en Marion Cotillard in Annette.  Beeld
Adam Driver en Marion Cotillard in Annette.

FilmrecensieAnnette

Annette is een speelse musical met een zweempje zelfhaat

Annette
Regie: Leos Carax
Met Adam Driver en Marion Cotillard
★★★★

Ronald Rovers

In de openingsscène van de musical Annette, die dit jaar het filmfestival van Cannes opende, zitten Ron en Russell Mael van popgroep Sparks in een opnamestudio achter de microfoon. Ze zingen het aanstekelijke nummer So May We Start. Een paar seconden later staan ze op en beweegt de camera naar achter, terwijl steeds meer mensen zich zingend bij hen aansluiten, onder wie hoofdrolspelers Adam Driver en Marion Cotillard. De hele bende loopt de studio uit en de straat op, tot ze om de hoek in een crescendo eindigen en iedereen zich aan de camera presenteert.

De beweging die in die openingsscène wordt gemaakt, vanaf het podium naar het echte leven terwijl de performance doorloopt – ze vragen nota bene aan ons of ze mogen beginnen – is wezenlijk voor de films van Leos Carax. Zoals bijna alle films van Carax gaat Annette over een intense liefde, maar ook over podium en performance. Over oprechtheid en twijfel. En over kapotmaken wat je lief is.

Een lelijke liefde

Het verhaal wordt verteld vanuit het perspectief van Henry McHenry (Driver), een stand-upcomedian die een onophoudelijk spel van aantrekken en afstoten met het publiek speelt. Hij vindt in de meer gewetensvolle en spirituele operazangeres Ann (Marion Cotillard) zijn geliefde.

Maar ook al lijkt hun liefde waarachtig, het leven in de spotlights maakt van die liefde onvermijdelijk iets lelijks, iets voor de bühne. En dus blijkt hun dochtertje Annette, als ze eenmaal geboren is, een houten pop, een prop, een rekwisiet in hun gestreamde showbizzleven. Ook wanneer blijkt dat Annette een groot talent bezit.

Met elke film zoekt Carax nieuwe vormen, en elke keer gaan die films net zoveel óver verhalen vertellen als dat ze een verhaal vertellen. Maar hoe speels zijn stijl ook is, in de ziel van al die films zit ook iets rots en iets heel persoonlijks. Zelftwijfel. Zelfhaat misschien wel.

Twijfelende kunstenaar

In drie van de zes films die Carax tot nu toe maakte, heet het hoofdpersonage Alex, Carax’ echte voornaam (Leos Carax is een anagram van Alex en de Amerikaanse filmprijs Oscar). Meerdere films gaan over een twijfelende kunstenaar die er niet in slaagt zijn doel te bereiken. Zijn vijfde film Holy Motors ging in zekere zin over Carax’ eigen carrière. Ook al kun je al die films prima zonder die zelfreflectie van de maker bekijken, het creëert een mooie verdieping als je ze wel door die bril bekijkt.

In vergelijking met de vijf eerdere films is Annette best plat, en is Drivers personage misschien wel het minst interessante alter ego dat Carax tot nu toe opvoerde. Maar toch is Annette zeer geslaagd voor een maker die zich voor het eerst aan het genre van de musical waagt.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden