RecensiePop

Anneke van Giersbergen zingt soms mooier dan Kate Bush zelf

Anneke van Giersbergen zingt Kate Bush
Anneke van Giersbergen
★★★★

Saskia Bosch

De popwereld stond in 2014 even op zijn kop toen Kate Bush aankondigde dat ze voor het eerst in 35 jaar weer zou optreden. Wie voor een klein fortuin afreisde naar het Londense Hammersmith Apollo theater kreeg echter een show waarin de Britse zangeres zich geheel op haar latere werk concentreerde. Voor de fans van het eerste uur waren de concerten daardoor een bitterzoete ervaring, omdat Bush geen noot speelde van haar eerste vier albums.

Dat gemis konden Bush-fans ruimschoots inhalen bij het optreden dat Anneke van Giersbergen afgelopen vrijdag in de Amstelveense Schouwburg gaf. Tijdens het programma Anneke van Giersbergen zingt Kate Bush bracht de Nederlandse zangeres een ode aan haar muzikale heldin, waarin plaats was voor zowel grote hits uit de vroege jaren van Bush als Wuthering Heights en Babooshka als minder bekende nummers als Snowflake en You’re the One.

Geen verkapte soundmixshow

Dat de avond geen verkapte soundmixshow zou worden, werd meteen duidelijk bij het openingsnummer. In de versie van Bush wordt Running Up That Hill (A Deal with God) gedragen door pulserende synthesizerlijnen, maar bij Van Giersbergen was het de elektrische gitaar die een hoofdrol opeiste. Het bleek de opmaat voor een avond waarin de zangeres nadrukkelijk eigen versies van het oeuvre van Bush bracht.

Dat had niet bij elk nummer het gewenste resultaat. Zo pakte de vertolking van Lily iets te hoekig uit en miste The Man with the Child in His Eyes de etherische kwaliteit die de versie van Bush zo bijzonder maakt. Maar veel vaker wisten de nieuwe versies wel te overtuigen en bood het optreden van Van Giersbergen het beste van twee werelden. Lekker naar de songs van Kate Bush luisteren, maar ook verrast worden door de twist die de Brabantse aanbracht. Zo bleef Hounds of Love ook in een opzwepende rockversie overeind en eindigde Don’t Give Up in een uitgelaten reggaefeestje.

Het meest beklijfden echter de songs waarbij de instrumentatie tot een minimum werd teruggebracht en Van Giersbergen, die velen toch kennen als de voormalige metaldiva van The Gathering, liet horen net zo hoog en zuiver te kunnen zingen als haar idool. Daardoor groeide Cloudbusting, waarbij de zangeres zichzelf begeleidde op akoestische gitaar, uit tot een prachtig intiem moment. En de verstilde versie van This Woman’s Work klonk dankzij de indringende en kristalzuivere vocalen van Van Giersbergen zelf mooier dan het origineel.

Anneke van Giersbergen zingt Kate Bush is tot en met 12 april te zien in verschillende theaters: https://www.annekevangiersbergen.com/.

© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden