FilmrecensieBorn in Flames

Anarchistische beeldcollage blikt terug op jarentachtigfeminisme

Born in Flames
Regie: Lizzie Borden
Met Jeanne Satterfield, Adele Bertel
★★★★

Met Born in Flames maakte Lizzie Borden in 1983 een even raadselachtig als fascinerend feministisch statement. Met restjes filmmateriaal creëerde de Amerikaanse een lowbudgetbeeldcollage van deels gespeelde scènes, die zich tien jaar na een socialistische revolutie afspeelt. Van de beloofde gelijke rechten voor iedereen is weinig terechtgekomen: vrouwen worden ontslagen onder druk van boze werk­loze mannen en de dreiging van seksueel geweld is overal in de openbare ruimte voelbaar.

Indrukwekkend te zien hoezeer de activistische roep om vrouwelijke autonomie ook nu nog altijd klinkt. Beeld
Indrukwekkend te zien hoezeer de activistische roep om vrouwelijke autonomie ook nu nog altijd klinkt.

Borden, die later Working Girls over prostitutie zou maken, voert in haar debuut onder meer een radicale ­Women’s Army-activiste op en een poëtischer aangelegde radio-dj. Anarchistisch zigzaggend van de morsige straten van New York naar hoogoplopende theoretische feministische discussies, laat ze haar personages spelen met de vraag: met de samenleving meebewegen of hard verzet plegen? Uiteindelijk werkt ze toe naar een dramatische climax, met de overval op een televisiestation die Amerikaanse huiskamers wakker moet schudden.

Dat dit geweld gepaard gaat met een explosie in een van de Twin Towers is voor de hedendaagse kijker even slikken. Nog indrukwekkender is het om, in het post-#MeToo-tijdperk, te zien hoezeer de roep om vrouwelijke autonomie die de activistes laten horen, ook in 2021 nog altijd klinkt. Dat geeft de film historisch gewicht. Mooi dat het New Yorkse Anthology filmarchief Born in Flames enkele jaren geleden opnam in de collectie.

Te zien op mubi.