Amerikaanse manier van cultuur financieren in opkomst

Voor de 'Wood Circle' van Robert Long heeft het Van Abbemuseum het geld bijna binnen. ©Ron Eijkman

Voor een kwalitatief hoogstaand kunstwerk willen mensen altijd wel geld geven. Dat is de stellige overtuiging van Loes Janssen, hoofd publieksbemiddeling bij het Van Abbemuseum in Eindhoven. Samen met de gastheren en gastvrouwen van het museum werkt ze aan een project op de crowdfunding website Voordekunst.

Ze proberen genoeg geld binnen te halen om het kunstwerk 'Wood Circle' van Richard Long van de eigenaar over te kopen en in de collectie te houden. Met nog 3 van de 60 dagen te gaan is er 28 duizend van de benodigde 30 duizend euro binnen gehaald. De 111 donateurs zijn vooral particulieren, maar ook is er een zestal organisaties bij.

Crowdfunding is in opkomst in de kunst en cultuur sector. Geïnspireerd door het Amerikaanse Kickstarter zijn in Nederland verschillende websites opgericht waar creatieven hun project kunnen promoten om financiering bij het grote publiek los te krijgen. Geldschieters krijgen een kleine beloning voor hun gift, zoals een entreeticket of een poster van het kunstwerk, als gebaar. Ook de Nederlandse cultuurfondsen zien er heil in. "Momenteel onderzoeken we of en hoe crowdfunding voor de verschillende kunstdisciplines kan werken", zegt Jonathan Mees, hoofd communicatie bij het Nederlands Filmfonds. Binnen de filmwereld zal het vooral voor kleinere projecten zoals korte films, een uitkomst zijn, legt hij uit. Voor het financieren van speelfilms is het minder geschikt. Daar zijn te grote bedragen mee gemoeid.

Naast een financieringsbron voor kleinere projecten, óf als aanvullende financiering, is crowdfunding ook een manier om het publiek bij een project te betrekken volgens Joost Heinsius van stichting Cultuur-Ondernemen. "De discussie is vaak dat kunst te veel los staat van de samenleving. Crowdfunding is een manier om met het publiek in contact te treden." Voor Daria van Bercken, pianiste, is dit een van de belangrijkste voordelen van crowdfunding. Ze wil met haar project op Voordekunst de muziek van Händel via concerten op openbare plekken en in cafés naar het grotere publiek brengen. "Als je op een podium staat, is er altijd een bepaalde afstand tot je publiek. De dialoog ontbreekt, terwijl dat ook onderdeel is van het podium-persoon zijn."

Maar voor niets gaat de zon op. Er komt heel wat meer bij crowdfunding kijken dan "even een project online zetten", zegt Heinsius. Janssen van het Van Abbemuseum kan dit beamen. "Het is ontzettend tijdrovend. Je moet een grote groep mensen aan je binden, en die wil je ook allemaal bedanken en op de hoogte houden." Musea hebben het volgens Heinsius mogelijk makkelijker dan individuele kunstenaars. "Je hebt een bepaalde basis aan relaties nodig. Musea hebben die, kunstenaars moeten die misschien eerst opbouwen voordat ze van daaruit verder kunnen werken."

Heinsius is ervan overtuigd dat crowdfunding sterk gaat groeien de komende tijd. Vooral jongeren hebben er affiniteit mee. "Maar tijdens hun opleiding hebben ze één of twee lesjes in ondernemerschap gehad". De vraag naar trainingen bij stichting Cultureel-Ondernemen is dan ook groot, zegt hij. Pianiste Van Bercken is minder stellig over de toekomst. "Ik houd rekening met het beste en het ergste", zegt ze. "Nu stort ik me er met mijn volle geloof in, achteraf zien we hoe het heeft uitgepakt. Dat is het punt met pionierswerk."

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden