Opinie

'Amazones' is intrigerend spel tussen leugen en waarheid

’Amazones’ door het Ro Theater. Regie: Gerardjan Rijnders. Tournee tot en met 4 december 2010. www.rotheater.nl

Langzaam glijdt de camera over een landschap van stevige borstkassen en getrainde armen en benen. Een kleine ode aan de schoonheid van het menselijk lichaam zoals de omstreden filmmaakster Leni Riefenstahl dat graag zag: als uit marmer gebeiteld. Mooier en beter dan de werkelijkheid ook. Want, zegt Leni in de voorstelling ’Amazones’ van het Ro Theater: „Ik wil de werkelijkheid op een hoger plan tillen. De werkelijkheid is wat wij mensen willen dat zij is. Dat is kunst.”

In ’Amazones’ toont regisseur Gerardjan Rijnders een oude Leni aan het werk in de montagekamer waar ze bezig lijkt met haar droomproject: de verfilming van de tragedie ’Penthesilea’ van Heinrich von Kleist over een amazone die tegen alle regels in verliefd wordt op de Griekse held Achilles. Die verfilming vindt live plaats op het toneel. Een complete filmcrew maakt shots zoals Riefenstahl die gemaakt zou hebben. Fania Sorel is als Penthesilea een prachtige ster uit de jaren dertig met grote, dramatische ogen en een bleke teint. Maar wordt de film wel echt gemaakt? Of speelt Penthesilea zich alleen af in het hoofd van Leni?

De voorstelling speelt een intrigerend spel met de verhouding tussen kunst en werkelijkheid, leugen en waarheid, droom en realiteit. Riefenstahl, verguisd om haar nationaal-socialistische propaganda, wordt door Sylvia Poorta gespeeld als een vrouw die zich heeft verstrikt in haar eigen leugens of beter: haar eigen werkelijkheid. Het ene moment beweert ze Hitler te bewonderen om de manier waarop ook hij de werkelijkheid naar zijn hand zette. Dan weer zegt ze alleen maar uit te zijn geweest op zijn geld om films te kunnen maken. Net als Penthesilea, die gevangen wordt door Achilles, blijft ze tegen de feiten in beweren dat zij de ander in haar macht had.

Regisseur Rijnders maakt heel knap van de vele betekenislagen een lichtvoetige en heldere voorstelling die belangrijke vragen oproept over kunst, politiek en de waarheid.

Tegelijkertijd blijft ook het drama van Riefenstahls gelogen leven overeind staan. „Mijn film gaat over mensen die groter durven zijn dan ze zijn en daardoor tragisch ten val komen”, zegt ze in de voorstelling. Penthesilea gaat dus vooral over haarzelf.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden