MusicalrecensieTina The Musical

Alsof het Tina Turner zelf is, die op het toneel staat

Nyassa Alberta als Tina Turner in ‘Tina – De Tina Turner Musical’.Beeld ANP

Musical
Stage Entertainment - Beatrixtheater Utrecht
Tina - De Tina Turner Musical
★★★★☆

“Zesendertig cent. Dat is alles wat ik nu waard ben.” Bebloed, aangedaan, maar overtuigd van haar goede keuze, staat Tina Turner voor de receptie van een motel. Ze wil nooit meer terug naar haar gewelddadige man Ike. Ze is weggelopen. Die 36 cent is alles wat ze nog heeft, maar ze verkiest armoede boven vernedering. Het is het kantelpunt in de overrompelende musical over het leven van Tina Turner waarin we zien hoe zij zich ontwikkelt van een onderdrukte en mishandelde jonge vrouw tot een zelfverzekerde topartiest.

Wat Turner ook overkwam, een harteloze moeder, een vader en een echtgenoot met losse handen, armoede, discriminatie vanwege huidskleur of leeftijd: opgeven stond niet in haar woordenboek. Haar almaar doordenderende strijd – en blijven geloven in haar eigen kracht – is het hoofdthema dat scriptschrijvers Katori Hall, Frank Ketelaar en Kees Prins kozen voor deze door Turner goedgekeurde productie. Dat maakt het een bemoedigend verhaal.

Uiterlijk, stem, dans-skills en energie

Na premières in Londen, Hamburg en New York speelt deze voorstelling van Stage Entertainment nu ook in Utrecht. Het prachtig uitgelichte decor is krachtig door eenvoud, de kostuums zijn rijk en het ensemble danst aanstekelijk en super strak. Maar vooral Nyassa Alberta, die de titelrol ook in Duitsland vertolkte, verplettert het publiek. Ze heeft niet alleen het uiterlijk, de stem en de dans-skills maar ook de overweldigende energie van La Turner. Wanneer ze ‘River Deep, Mountain High’ zingt – op aanwijzing van de producer in het verhaal ‘alsof ze het zingt tot de God in zichzelf’ – zet ze de zaal zodanig op z’n kop dat die minutenlang blijft applaudisseren.

In de voorstelling zijn ruim twintig Turnersongs verwerkt, deels als concertnummers waarin we Tina zien optreden, deels als onderdeel van het dramatische verhaal. In dit laatste geval zijn ze door Han Kooreneef vertaald, wat soms werkt, maar soms ook geforceerd en uitleggerig aanvoelt. De verhaalstructuur is niet bijzonder – chronologisch –, maar efficiënt. Soms wordt daarbij zo overdreven luid geacteerd dat meeleven moeilijk is. Op andere momenten lukt dat juist wel: als Tina eindelijk Ike terugslaat, leeft het publiek joelend met haar mee.

Joelen doen de toeschouwers sowieso regelmatig. Helemaal wanneer, zoals aan het slot, de voorstelling verandert in een mini-concert, compleet met geweldige liveband, fel flitsende lichten en Alberta die ‘Simply the Best’ eruit knalt met zo veel kracht en Turner-rafels in haar stem, dat het lijkt of Tina Turner er zelf staat.