’Als mensen agressief negatief worden – daar kan ik erg van genieten’

Lukas Moodysson: ¿Met ¿Mammoth¿ wilde ik vooral terug naar een normale stem.¿ (Trouw)

De Zweedse filmmaker Lukas Moodysson, die na ’Fucking Amal’ in 1998 door Ingmar Bergman omarmd werd als het nieuwe grote Zweedse filmtalent, maakte met ’Mammoth’ zijn eerste ’Hollywoodfilm’, wat de cast betreft dan. Een chirurg (Michelle Williams) werkt dag en nacht, maar mist haar dochtertje. Haar man (Gael Garcia Bernal), game-ontwerper, reist naar Thailand voor een miljoenendeal en voelt zich verloren in Bangkok. Hun oppas spaart voor een beter leven voor haar kinderen, die op de Filippijnen echter niet zonder haar kunnen. Een film over moderne vervreemding.

Dit is uw eerste grote internationale productie, geschoten in drie landen, met internationale sterren.

„De film is gemaakt met dezelfde Zweedse producent. Ik beschikte wel over meer geld, maar ik vind het belangrijk om mijn onafhankelijkheid te behouden. En ik werkte altijd al met sterren: Zweedse sterren, Russische sterren.”

Waarom koos U voor Michelle Williams en Gael Garcia Bernal?

„Michelle Williams koos ik omdat ze een sterke aanwezigheid heeft, relaxed en aards, maar ook kwetsbaar. Gael Garcia Bernal oogt open en nieuwsgierig maar ook kinderlijk. Dat laatste zocht ik voor zijn rol van de internetmiljonair, de nerd die argeloos rijk wordt van een op hol geslagen hobby.

Uw laatste films ’A hole in my heart’ en ’Container’ waren kleine producties, moeilijke films. ’Mammoth’ is toegankelijker. Wilde u terug naar het grote publiek?

„Met ’Mammoth’ wilde ik vooral terug naar een normale stem. Met ’A hole in my heart’ heb ik een film gemaakt die schreeuwde, en daarna met ’Container’ een film die fluisterde, nu wilde ik een simpeler film maken. Toch wilde ik niet een verhaal vertellen met deze film. Het moest meer een meditatie worden, een meditatie op het moderne leven.”

Als je deze film vergelijkt met uw eerste films, ’Fucking Amal’ over de meisjesliefde en ’Together’ over de commune, lijkt dit wel een heel nieuw tijdperk. In die films was de familie of de groep nog intact, nu worstelt iedereen in zijn eentje. Familie is een antwoordapparaat ver weg.

„Ja, iemand zei me dat ’Together’ een film was over mensen die te veel samen waren, en dat ’Mammoth’ gaat over mensen die niet genoeg samen zijn. Misschien kan je dat wel iets van nu noemen. Iemand anders zei me dat hij in de film de manier zag waarop de wereld zou eindigen: een planeet vol wezen, zonder vaders of moeders. Aan de andere kant is ’Mammoth’ voor mij toch ook een veel optimistischer film dan bijvoorbeeld ’Together’ omdat iedereen zich vragen blijft stellen over zijn leven en de keuzes die hij of zij heeft gemaakt. Zolang mensen zich vragen blijven stellen, is er ook ruimte voor verandering. Iedere vraag is een stap voorwaarts.”

Is uw film een hartekreet? Herkent U zich in de zoekende, succesvolle, te achteloze New Yorkers?

„Iedere film van mij is een hartekreet. Ik probeer erg eerlijk te zijn. Soms denk ik ook dat ik ieder keer hetzelfde zeg, maar op verschillende manieren.”

Wilt u dat die boodschap overkomt?

„Ik wil wel weten of er een publiek is. Maar ik wil dat mijn films hun eigen leven leiden. Ik wil ze niet beheersen. De reacties die ik het leukste vind zijn reacties waar ik nooit wat over zal horen, denk ik. Ik ben blij als mensen heel verschillend reageren, als de film een bepaalde spanning blootlegt. Vooral als mensen agressief negatief worden – daar kan ik erg van genieten. Dan denk ik dat ik iets heb geraakt, dan ben ik geslaagd.”

Wat vond U van de reacties op ’Mammoth’?

„Tot nu toe waren er drie soorten reacties. Dat de film een te naïef, te doorzichtig antikapitalistisch manifest is. Dat het een banale, reactionaire film is, omdat hij zou zeggen dat moeders bij hun kinderen moeten blijven. Maar er zijn ook mensen geweest die zich zeer geraakt voelden. Een belangrijke reactie die ik kreeg, ook van mensen die de film niet goed vonden, was dat ze na de film alleen nog maar naar huis wilden naar hun eigen kinderen. Zo was er iemand in Berlijn die zei dat hij direct op het vliegtuig wilde stappen. Vervolgens begon hij aan een hele lijst met tegenwerpingen, waarom had ik dit gedaan, waarom had ik dat gedaan. Heel vervreemdend was dat.”

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden