Tony Craggs Tommy, een beeld van glasvezel voor het museum in Heerenveen. Beeld Museum Belvédère
Tony Craggs Tommy, een beeld van glasvezel voor het museum in Heerenveen.Beeld Museum Belvédère

RecensieExpositie

Als je museum niet in kunt, komen de beelden van Tony Cragg wel naar buiten

Museum Belvédère is net als alle Nederlandse musea nog gesloten voor publiek. Toch staat rondom het gebouw wel nieuwe kunst: beelden van de Britse beeldhouwer Tony Cragg. Tot het eind van de zomer gratis en permanent te zien.

Het is stil rondom het museum. Het miezert, de parkeerplaats is op één auto na leeg. In de vaalgroene grasvlaktes zijn bomen in rijtjes geplant. Zo te zien nog niet zo lang geleden, iele takjes zwiepen in de wind. De beelden van Tony Cragg staan er nog korter dan de boompjes, maar ze verspreiden al wel massa’s levenslust.

Cragg maakt beelden van vormen die je in de natuur niet tegenkomt, vormen die je ook niet eerder zag, die toch vertrouwd voorkomen. De zes beelden staan er als einzelgängers, uniek in kleur, materiaal en vorm.

Zo is er een witte reus van bijna 6 meter hoog, gemaakt van wit glasvezel. Er is een beeld van verticale bibberlijnen in drie dimensies, die bij nader inzien lijken op silhouetten van mensengezichten. Er is een krul in chocoladekleur, die erom vráágt van alle kanten bekeken te worden. En een nerveus friemelig staand ovaal, dat net naast het midden één opening heeft waardoor je naar het weiland erachter kunt kijken.

De kunstenaar raakt de beelden zelf vaak en graag aan terwijl ze in zijn atelier staan, en dat is te begrijpen. Tony Cragg (1949), geboren in Engeland, was eerst chemicus. Tijdens het wachten bij de scheikundige experimenten begon hij met tekenen.

Hij ging naar de kunstacademie, brak in de jaren tachtig internationaal door met zijn beelden, kreeg prijzen en stond op de grote tentoonstellingen. Hij werkte als kunstacademiedocent in Düsseldorf en woont nog steeds in Wuppertal, waar hij zijn eigen beeldentuin heeft.

Een bewondering voor vormen

In zijn werk verkende hij eerst ongebruikelijke materialen. Met gevonden plastic uit de Rijn maakte hij mozaïeken, opgestapelde roestige cilinders uit fabrieken werden zuilen, hij maakte zelfs een beeld bedekt met dobbelstenen. Later begon hij zijn eigen vormen te maken. Niet vanuit een abstract idee maar vanuit zijn bewondering voor vormen, beweging, dansers en het leven als een geheel. Hij noemt zijn beelden species, soorten.

Tony Cragg - 'Manipulation'. Beeld Museum Belvédère
Tony Cragg - 'Manipulation'.Beeld Museum Belvédère

Binnen in het museum heeft Cragg meerdere kleinere beelden neergezet. Beelden van glas dat lijkt op elastiek, van mosterdgeel rubber, of een beeld opgebouwd uit tientallen blankhouten ellipsen, dartel en licht. De schetsen en grafiek aan de muur geven inzicht in de oorsprong van de beelden: daar zijn inderdaad de silhouetten van gezichten, en kleurige tekeningen van zwevende mensfiguren – helaas voorlopig nog onzichtbaar voor publiek.

Toch: de zes beelden die buiten staan zijn al een tentoonstelling op zich. Cragg is een kunstenaar die zich nog dagelijks verbaast over de mogelijkheden die materialen de mens geven. Mogelijkheid als bouwstof voor verbeelding, om van niets iets te maken, juist als het geen praktische functie heeft.

En die verbazing weet hij over te brengen. Het beeld Tommy uit 2013 is gemaakt van kopergroen glasvezel, als een verwrongen vrijheidsbeeld. Bijna 4 meter hoog staat het daar, groots te zijn in een grauw braakliggend stuk grond. Gaat dat zien.

Tony Cragg, Points of View tot 26 september in het terrein rondom Museum Belvédère in Oranjewoud, bij Heerenveen (en bij heropening van de musea ook binnen). www.museumbelvedere.nl

Lees ook:

Is het een ufo? Is het een balzak? Nee, het is een kapel

Op de grens tussen Noord-Brabant en Limburg staan van oudsher veel kapellen. Hedendaagse kunstenaars voegen daar voor het project Kapellenbaan nu exemplaren aan toe. Zo geven ze een nieuwe draai aan de geschiedenis van de streek.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden