null Beeld

ColumnKlassiek&zo

Alles bruist en bubbelt in de Doelen, mede dankzij Arthur en Lucas Jussen

Wat een heerlijke aanblik. Een concertzaal met mensen erin. Weliswaar met veel onbezette stoelen, maar daar ­malen we even niet om. Bovendien ­lagen over de lege stoelleuningen kleurrijke petit foulards en dat zag er feestelijk uit. Ja, ook de Doelen ging deze week weer even open voor testconcerten. En daar hadden ze in Rotterdam een waar feestje van gemaakt. Met bruisende bubbels en een heus strijkje in de grote ontvangsthal, en met supervriendelijke medewerkers die je het gevoel geven meer dan welkom te zijn. O, o, wat wilden we met z’n allen weer graag.

De Doelen is een ruim opgezet gebouw, waarin afstand houden gemakkelijk gaat. Want ook al was iedereen die binnen was negatief getest, de mondkapjes moesten wel op bij verplaatsing, en de anderhalve meter was ook hier nog steeds leidend.

‘Arthur en Lucas Jussen zeiden meteen ja’

Doelen-directeur Janneke Staarink kon haar geluk niet op: “Jullie hebben allemaal extra veel moeite gedaan om hier te komen”, sprak ze de negatievelingen opgewonden toe, “en dus hebben wij dat ook gedaan. Toen we deze mogelijkheid kregen hebben we als eerste gebeld met Arthur en Lucas Jussen, die hier het afgelopen jaar een prachtig Beethoven-project hadden zullen doen. Ze konden, en zeiden meteen ja.”

De pianobroers hadden een Stravinsky-programma meegenomen. Een mooi eerbetoon aan de Rus, die een halve eeuw geleden op 6 april in New York stierf. De Jussens begonnen met het Concert voor twee piano’s dat ook op hun nieuwe top-cd The Russian Album staat. Grote verrassing was dat ze daarna Le sacre du printemps speelden, in de bewerking voor twee piano’s van de componist. Stravinsky speelde die versie ooit samen met Claude Debussy. Stonden de oren na het eerste stuk, fantastisch helder en ongenaakbaar gespeeld, al op steeltjes, de uitvoering van Le sacre du printemps groeide uit tot een overweldigende ervaring. Het spectrum aan kleuren dat je in een orkestuitvoering ervaart, was hier afwezig. Maar wat in die orkestpartituur voor de oren soms een onontwarbare kluwen is, wordt in de versie voor twee piano’s kraakhelder en volkomen duidelijk. Tenminste, als je twee van die aan elkaar gewaagde pianisten als de Jussens hebt.

De broers lagen ’s nachts in hun bed vast nog lang na te tollen en te tellen

Zij speelden op hun slaginstrumenten – want dat is een piano – schitterend uitgebalanceerd, keihard of geheimzinnig zacht, altijd meeslepend. De broers hielden je ruim een half uur op de punt van je stoel. Ze lagen ’s nachts in hun bed vast nog lang na te tollen en te tellen, want dat doet deze gecompliceerde muziek met je. Rust kwam daarna in de inleidende sonatina tot Bachs cantate Gottes Zeit ist die allerbeste Zeit. In de mooie en simpele bewerking van György Kurtág. Een toegift als pure, verstilde balsem na al dat beukende geweld.

Een dag eerder hield het Holland Festival een persconferentie via een Zoom-bijeenkomst. Ook hier sprak een enthousiaste directeur, Emily Ansenk, vol vertrouwen over de 39 geplande voorstellingen mét publiek. Zeker is dat uiteraard niet, en daarom start de kaartverkoop pas half mei. Dan is er waarschijnlijk meer duidelijkheid over hoeveel mensen er naar binnen mogen, en hoeveel kaarten er verkocht kunnen worden. “We hebben het onszelf moeilijk gemaakt”, zei Ansenk, “maar dat past bij ons. Altijd tegen de stroom in.” Van de overheid verwacht het festival duidelijkheid na 26 mei. “Zo stellen we het ons voor. De zon schijnt, we zijn gevaccineerd of gesneltest, en het Holland Festival gaat in juni live. Het zal tijd worden.” Ook hier bruisend enthousiasme. En als we in een bubbel moeten voor het avontuurlijke programma, dan doen we dat.

Peter van der Lint schrijft iedere week met aanstekelijk enthousiasme over de wereld van de klassieke muziek. Lees zijn columns hier terug.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden