RecensieMusical

Alles aan Simone Kleinsma is perfect in overdadige musical ‘Hello Dolly!’

Simone Kleinsma straalt als Dolly.Beeld Roy Beusker/Annemieke van der Togt

Musical
MediaLane/De Theateralliantie
Hello Dolly!
★★★★☆

Toen weduwe Dolly zich realiseerde dat ze een uitgedroogd eikenblad zonder kleur was geworden, besloot ze om weer gelukkig te worden. En dus bedacht de ritselende koppelaarster dat ze dit keer zichzélf aan de man ging brengen.

Dit simpele plot van ‘Hello Dolly’, dat in het 19de-eeuwse fin-de-siècle speelt, wordt uitgesmeerd over dik twee uur spektakeltheater waar Broadway een puntje aan kan zuigen. Iris van den Ende, CEO van MediaLane, heeft bij het produceren van haar eerste musical goed gekeken naar haar vader en pakte de productie groot, groter, grootst aan. Het geld klotst rijkelijk over de plinten.

Een enorm ensemble zingt en danst op het hoogste niveau in fantasierijke, acrobatische choreografieën van Daan Wijnands. De sfeervolle decors van Carla Janssen Höfelt zijn sprookjesachtig verlicht en hoge LED-schermen vertonen overweldigende bewegende beelden die je het oude New York inzuigen. De fraai gekleurde, luxe uitgevoerde kostuums van Yan Tax maken die decors af en het live orkest klinkt rijk en vol. Alle disciplines werken ultiem samen om succesvol climax op climax te stapelen in deze feelgood musical.

Waarom toch de keuze voor dit oubollige verhaal?

Soms wordt die rijkdom overdadig, dan is de kluchtigheid erg vet of vliegen de gillende decibellen te enthousiast rond. Of blijven dansende obers te lang springend en jonglerend met stapels servies rondstuiteren. De traagheid zit in het omslachtige, truttige verhaal van Michael Stewart uit 1964. Jan Rots vertaling is fijn eigentijds, maar voor meer kortwieken en aanscherpen is helaas niet gekozen.

Waarom toch de keuze voor dit oubollige verhaal over vrouwen die trouwen voor het geld en mannen die trouwen omdat ze een huishoudster missen? Natuurlijk, het gaat ook over vrouwen die de touwtjes in handen nemen en mannen in hun zak steken, maar hun motivatie is weinig inspirerend.

Ach, eigenlijk is de aanleiding voor ‘Hello Dolly’ gewoon een show om Nederlands grootste musicalster, Simone Kleinsma, te laten stralen, en dat is uitermate goed gelukt. De voorstelling vóór de première werd nog afgelast vanwege stemproblemen van Kleinsma, maar op de première zelf was daar niets van te horen. De vakvrouw ging voluit.

Alles aan Kleinsma als Dolly is perfect; haar warme stem, haar komische timing, haar flamboyante uitstraling. Ze laat je minutenlang ademloos, geamuseerd toekijken hoe zij een bord aardappels wegwerkt. En ze ontroert door de een-tweetjes van Dolly met haar overleden echtgenoot. Je voelt dat ze uit ervaring weet waar ze het over heeft en zorgt zo tussen al het heftige zang- en dans-geweld voor kippenvel.

Tournee t/m 3 januari 2021 hellodollydemusical.nl