BoekrecensieThriller

Alleen zichzelf ter verdediging in de nieuwste Nicci French

De nieuwste van Nicci French heeft een vleugje Agatha Christie en onverwachte ironie.

Jonge vrouw met psychische problemen krijgt last van een engerd, ontvangt geen hulp van de politie en blijkt dan zelf best haar mannetje te staan. Bij dat beproefde recept belandde het auteursechtpaar Nicci French, na een langere serie rond een vaste hoofdpersoon, al eerder. Nu is er dan ‘In hechtenis’.

Hoofdpersoon is Tabitha, een jonge vrouw met behoorlijke psychische problemen. Deze heldin wordt niet alleen in de steek gelaten door de politie, maar ook door de advocaat die ze toegewezen krijgt nadat ze wordt beschuldigd van de moord op haar buurman Stuart Rees. Het voorspelt allemaal weinig goeds voor het verhaal en tot overmaat van ramp ligt het taalgebruik van Nicci French opnieuw tegen het cliché aan: haar ‘maag draaide zich om’ bij het zien van het gevangeniseten.

'Waarom heb ík daar nou niet aan gedacht?’

Haar eigen advocate denkt dat Tabitha inderdaad de moord heeft gepleegd, net als zo ongeveer het hele dorp waar ze pas kort woont. Logisch: Tabitha en Stuart kennen elkaar van vroeger, en al snel blijkt dat Tabitha een sterk motief had om haar buurman met messteken om te brengen. Zijn lijk werd gevonden in haar schuur en de beveiligingscamera van de dorpswinkel heeft precies geregistreerd wie er rond de tijd van de moord naar het huis van Stuart Rees reed. Iedereen met een beetje gezond verstand beseft dat Tabitha als enige in aanmerking komt. Daar plaatst het thrillerechtpaar toch wel handig een element dat de oude Agatha Christies waardig is, of anders het spel Cluedo: kan het toch anders gegaan zijn?

Tabitha ontslaat de advocate die niet gelooft in haar onschuld, en neemt in de met pruiken en toga’s gevulde Britse rechtbank haar eigen verdediging op zich. Vanaf dat moment wordt het ongeloofwaardiger maar toch ook wel steeds spannender. Want anders dan al haar voorgangers in de boeken van Nicci French kan Tabitha, immers in hechtenis geplaatst, niet zelf op zoek naar de waarheid. Ze is aangewezen op de getuigen die vooral door de bekakte en hooghartige aanklager worden geleverd.

Het hilarische contact met de rechter, die even bekakt maar zeer onpartijdig blijkt te zijn, trekt lezers door de rechtsgang heen. Hun wacht een waarlijk onverwachte ontknoping: ‘waarom heb ík daar nou niet aan gedacht?’

Oordeel: ietwat voorspelbaar recept; fijn tussendoortje.

Nicci French
In hechtenis
Vert. Eefje Bosch, Mechteld Jansen en Elise Kuip
Ambo/Anthos; 393 blz. € 22,99

Meer thrillertips

De therapeut

Helene Flood belandde met haar thrillerdebuut ‘De therapeut’ direct op de Noorse bestellerlijst op nummer 2, onder Jo Nesbo. ‘De therapeut’ is Sara, die een psychologische praktijk heeft voor tieners en daarnaast met haar man Sigurd klust aan het huis dat ze van zijn opa geërfd hebben. De verbouwing had kort moeten duren, maar duurt nu al jaren. En dan verdwijnt Sigurd plotseling en wordt later vermoord gevonden. Sara verliest grip op het leven en op zichzelf. Geslaagde paranoia-thriller.

De ogen van de duisternis

In ‘De ogen van de duisternis’ van Dean Koontz is een zoontje verongelukt – of is hij verdwenen? – en wordt de wereld bedreigd door een biologisch wapen. Dat wapen heette in de oorspronkelijke roman uit 1981 Gorki-400, maar vanaf 1989 heette het Wuhan-400, aangezien de Sovjets geen bedreiging meer vormden.

Dat het boek van Koontz enkele weken terug op Twitter profetisch werd genoemd is de aanleiding tot deze herdruk. Een goed voorspeller was Koontz gelukkig niet, het virus in ‘De ogen van de duisternis’ is altijd fataal.