Alle wereldreligies inéén in het Gemeentemuseum

'Christus en Boeddha' (ca. 1890) van Paul-Élie Ranson.

Twee boeddha's, een Christus aan het kruis, de lotusbloemen van het hindoeïsme en een islamitische inscriptie: de Franse kunstenaar Paul-Élie Ranson (1864-1909) schilderde de utopie van één universele religie in het werk 'Christus en Boeddha' (ca. 1890).

Het Gemeentemuseum in Den Haag kocht dit werk onlangs van de Triton Collection Foundation. Het hangt nu in de vaste opstelling van het museum tussen andere spirituele en symbolistische schilders als Redon, Toorop en Hodler. Het Mondriaan Fonds, de Vereniging Rembrandt, de BankGiro Loterij en de vriendenvereniging van het Gemeentemuseum betaalden mee aan de aankoop.

Ranson was een van de oprichters van de Franse schildersgroep de Nabis, waarvan Paul Gauguin het bekendste lid is. Ranson was de gangmaker; de groep kwam bijeen in zijn huis, 'de Tempel' genaamd. De kunstenaars beschouwden zich als profeten die door middel van hun kunst de onzichtbare wereld achter de werkelijkheid konden laten zien.

'Wallpower'

Het was niet moeilijk om fondsen bereid te vinden de aankoop te ondersteunen, vertelt Doede Hardeman, hoofd collecties van het Gemeentemuseum. "Het is een fantastisch schilderij. Het kleurrijke doek heeft wat je noemt 'wallpower'. Maar het is ook nog eens het topstuk binnen zijn oeuvre. Het heeft op belangrijke tentoonstellingen in de Verenigde Staten en Europa gehangen, omdat het zo mooi de spirituele kant van de Nabis laat zien."

Dat spirituele is op meer manieren interessant voor het Gemeentemuseum. Hardeman: "Het staat in verbinding met tal van andere kunstenaars in onze collectie. Van Ranson kun je een directe lijn leggen naar Toorop, Kandinsky en Mondriaan, die zich net als Ranson bezighielden met mystiek en theosofie. Rond 1900 was er een groeiende belangstelling voor spiritualiteit, als tegenhanger voor de opkomst van de materiële samenleving. Dat zag je terug in de kunst. In de afgelopen twintig, dertig jaar was er relatief weinig aandacht voor spiritualiteit in de kunst. Nu merk je weer dat het actueel is, dat het aansluit bij behoeftes in de samenleving. Ook daarom is het een belangrijke aankoop."

Lees ook:

Drie flesjes uit een collectie islamistische kunst die doen denken aan Rembrandt

Columnist Naema Tahir over haar favoriete voorwerpen op de tentoonstelling 'Glans en Geluk' in het Gemeentemuseum.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden