Review

Alexander Gurning - Debussy, Strawinsky

Aan solo-optredens heeft Martha Argerich een hekel. Daarom besteedt ze haar tijd aan kamermuziek, liefst samen met vrienden, en aan het begeleiden van jonge talenten.

Ze heeft meerdere pianisten onder haar hoede genomen, die door EMI onder de noemer 'Martha Argerich presents' op een serie cd's gepresenteerd worden. Heel mooi van EMI. Met Alexander Gurning (1973) brengt Argerich een opmerkelijke pianist onder de aandacht. De Pool, geboren in België uit Poolse en Indonesische ouders, heeft bijzonder repertoire op de cd gecombineerd: Strawinsky en Debussy zou je niet snel bij elkaar verwachten. Meest opvallend is het laatste werk op deze cd: de 'Prélude à l'après-midi d'un faune', gewoonlijk gespeeld door een heel orkest, maar hier in de bewerking van Leonard Borwick, een Engelse tijdgenoot van Debussy. Je moet ervan houden; sommigen zullen de klankkleuren van het orkest onontbeerlijk vinden voor dit poëtische werk. Maar voor mij wist Grunberg op de piano heel goed de sfeer van het stuk te treffen. Dat geldt ook voor de Préludes en Images, die op deze cd staan. Grunberg nam zes willekeurige Préludes op. Stuk voor stuk juweeltjes onder zijn handen en met zijn fantasievolle muzikaliteit. Hij combineert pregnante melodienoten met zijdezachte begeleiding. Zijn soms extreme opvattingen brengt hij met gezag. In delen uit 'Petroesjka' overtuigt hij niet. Knap en virtuoos, maar te veel gebeuk.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden