Alex Klaasen (rechts) als Maria.

InterviewTheater

Alex Klaasens kerstrevue: een dolle boel die te denken geeft

Alex Klaasen (rechts) als Maria.Beeld Tom Sebus

Alex Klaasen houdt van overdaad. Kerst kan hem niet kerstig genoeg zijn. In zijn kerstrevue vol expliciete en actuele grappen holt ook het trans rendier voorbij.

Ally Smid

In Alex Klaasens dolkomische uptempo kerstrevue is de sneeuwpoppenscène even een verstild en ontroerend intermezzo. Twee verliefde buursneeuwpoppen die elkaar van tuin naar tuin toezingen: ‘Ik smelt als ik je zie.’ Ze hopen dat ze straks op één hoop worden geveegd, zodat ze elkaar de hele winter kunnen vasthouden.

Acteur en zanger Klaasen (45) vertelt, even tussen zijn voorstellingen door, dat de regisseur in deze scène ineens iets filosofisch zag. Lachend: “Hij zei: Het is gewoon Plato! Plato bedacht het idee van tweelingzielen, van zielsverwanten, liefde die de ontdekking is van je andere helft, iemand die je voltooit.” Soms is Klaasen er verbaasd over dat anderen in zijn voorstellingen meer zien dan hijzelf.

Net als zijn vorige show, Showponies 2, waar hij vorige maand de belangrijkste Nederlandse cabaretprijs – de Poelifinario – voor kreeg, is deze revue ook weer een door Klaasen geschreven Showpony-variant, een mix van cabaret, musical en comedy, en nu helemaal in kerstsfeer. Bedoeld om de donkere dagen rond Kerst door te komen.

Alex Klaasen met vijf van zijn medeacteurs in de ragoutbakjessketch in ‘Snowponies, een merrie Christmas’. Beeld Tom Sebus
Alex Klaasen met vijf van zijn medeacteurs in de ragoutbakjessketch in ‘Snowponies, een merrie Christmas’.Beeld Tom Sebus

Dubbelgeboekte Airbnb

We zien de ene na de andere prachtig vormgegeven sketch van Klaasen met zijn acht medeacteurs: zoals die van een volle kerstdis met rendier-rendang waarbij een man uit het publiek mag aanschuiven als partner van de zoon des huizes. Er staat ineens een levende kerststal op het podium die een dubbelgeboekte Airbnb blijkt in Nazareth, waar naast Jozef en Maria ook Willem Engel rondhangt die per ongeluk wordt gevaccineerd door zijn fans. En er lopen boze kerstelfen te demonstreren. Alles met een hoge grapdichtheid.

Komt Klaasen zelf eigenlijk lachend de Kerst door? Dat nou ook weer niet: “Je moet je overgeven aan dat kerstgevoel, dat zoetsappige, dat doe ik wel graag. Maar ik denk ook altijd als mijn boom weer de deur uit is, en ik de afwasautomaat heb uitgeruimd: blij dat ik het overleefd heb. Het is iets heel raars. Ik kook met Kerst altijd uitgebreid diner voor mijn familie – mijn moeder, broer en mijn zus met haar gezin – ik verheug me erop, en het is leuk, maar er zit best veel druk op. Toch zou ik nooit, zoals sommigen doen, de hele maand naar Curaçao gaan. Ik hou echt van de winter.”

Klaasen vertelt dat hij op het idee voor deze kerstrevue kwam toen hij twee jaar geleden in Ziggo Dome de Christmasshow van Carlo Boszhard zag. “Een en al Kerst, een overdaad aan kerstbomen, kerstmannen, kerstkraampjes en glühwein. Ik vond het heerlijk. Ook in onze voorstelling schuw ik de clichés niet, sterker nog: ik zoek ze allemaal op. Er zitten ook veel verwijzingen in naar de actualiteit, en ik wilde er nog wel meer, maar je moet doseren. Mensen zijn tenslotte toe aan lol en relativering. Dat is wat ze nu kan verbinden, denk ik.”

null Beeld Tom Sebus
Beeld Tom Sebus

Altijd gepest

Aan het kerstdiner in zijn revue wordt alles benoemd wat normaal wordt verzwegen. Zo is de seks die de zoon heeft met zijn vriend een belangrijk punt van discussie. ‘Doe jij het dan bij hem, of hij bij jou?’ Heel leuk om te doen, zegt Klaasen. “Elke keer kiezen we een man uit het publiek uit die de vriend moet spelen. Liefst een heel gewone, rustige jongen, die niet lollig probeert te doen. Doordat diegene zonder voorbereiding in het familiegesprek wordt betrokken, geeft het een heel grappig effect.”

In de rendiersketch speelt Klaasen Rudolf, het trans rendier, dat altijd gepest werd door de andere rendieren en nu in de rendierpoli in transitie is tot alpaca. De Kerstman, die ook met z’n tijd meegaat en tegenwoordig ‘langer nadenkt dan z’n rode neus lang is’ besluit Rudolf te bevorderen tot naaste medewerker en de pestende rendieren, die altijd zijn slee trekken, te ontslaan.

Mannen zijn bij Klaasen verkleed als vrouw en andersom. En herders lopen met elkaar te rommelen in het veld. “Het is nodig dat het publiek ziet dat er andere perspectieven zijn. Weet je dat trans kinderen tegenwoordig op de basisschool al weten wat ze zijn? Docenten lichten de klas in, iets wat in mijn tijd ondenkbaar was. Al met al vind ik het een enorme vooruitgang. Ik worstelde op m’n veertiende heel erg met mijn homo-zijn, ook al had ik heel fijne ouders. Je wilt niet afwijken van de rest en altijd op je hoede zijn. Het zal voor veel jongeren nog steeds zo gelden, we leven nou eenmaal in een heteronormatieve samenleving.”

Sitcom en Shakespeare

Als er iemand de revue in Nederland nieuw leven heeft ingeblazen, is het Klaasen, een genre dat in het buitenland hoger wordt aangeslagen dan hier. “Als je in Engeland of de VS zowel theater als musical doet, dan ben je acteur. Daar overlappen de genres elkaar veel meer. In een sitcom spelen en daarna in een Shakespeare is hier bijna ondenkbaar. In Engeland doen ze niet anders. Daar is het normaal dat een acteur ook kan zingen, hier moet je dat maar afwachten. Ik zou graag een keer een musicalfilm maken. Maar geen Nederlands filmfonds of distributeur die daarin geïnteresseerd is. Nederlanders willen oorlogsfilms.”

Klaasen wil daarom zijn vleugels voorzichtig uitslaan en staat inmiddels ‘met één teentje in Amerika’. Hij heeft contacten in New York en zal er in het voorjaar wat regisseurs en producenten ontmoeten. “Ik weet niet wat ervan komt, mijn moeder kan me niet missen en in een andere taal grappig zijn is moeilijk. Maar wie weet.”

Snowponies, een merrie Christmas is door het hele land te zien t/m 9 januari. Kerst-cd ‘Santa Klaasen’ met nieuwe Nederlandse kerstklassiekers als Oh ragoutbakje en Rendier Rendang is verkrijgbaar via alexklaasen.nl, waar ook de speellijst te vinden is.

Wie is Alex Klaasen?

Alex Klaasen (Oirschot, 1976) groeide op naast pretpark de Efteling, waar hij wekelijks kwam en dat een grote inspiratiebron werd voor later. In Amsterdam deed hij de Akademie voor Kleinkunst, die hem in 1998 de Pisuisse-prijs gaf, voor meest veelbelovende eindexamenleerling. Samen met Martine Sandifort maakte hij het programma Volgend jaar lach je d’r om. Hij speelde verder onder meer in Het Klokhuis, Missie Aarde en Welkom in de Gouden Eeuw. Bekend werd hij door de rol van Yari in de tv-serie Gooische Vrouwen. Vorige maand ontving hij voor zijn show Showponies 2 de Poelifinario, als beste cabaretvoorstelling van het jaar.

Lees ook: ‘Ik krijg oogcontact met die beer. Dan stopt het’

“Kunstenaars moeten wel dromen, anders komen ze niet op ideeën. Ik heb dat zelf ook, al weet ik niet of ik het dromen zou noemen. Het is misschien eerder fantasie of verbeelding. Je moet in ieder geval iets creëren, iets voor je zien wat er eerder nog niet was.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden