Al-Kaida in Europa

Dergelijke covers verwachten de lezers van Time, Newsweek , The Economist en de andere bladen deze week, maar daarom zijn ze niet minder dramatisch. Wat brengen de bladen meer over 7/7 dan de kranten en actualiteitenprogramma's op tv, die al enkele dagen bol staan van de aanslagen in de Britse hoofdstad?

Time probeert te leren van Londen. De eerste les is dat 'Europa brandt' en het middelpunt van de dreiging vormt. Grote groepen nieuwkomers in Europa zijn gevoelig voor de boodschap van djihad. Ze zijn meer dan gemiddeld werkloos en raken geïsoleerd, in Groot-Brittannië is zelfs een kwart van de jonge moslimmannen (16 tot 24 jaar) werkloos. De terrorist van vandaag en morgen is Europees opgevoed, doet en praat als een normale Europeaan. En de vijand past zich aan, waarschuwt Time, we moeten niet proberen de vorige oorlog te winnen. Als de harde doelen (met vliegtuigen gebouwen invliegen) buiten bereik komen, gaan de terroristen voor de zachtere doelen (met een rugzak de metro in). Al-Kaida is ook niet langer een gecentraliseerde terreurbeweging, maar een verzamelnaam voor losse cellen overal ter wereld. Les drie luidt daarom ook: Kijk voorbij Irak.

Newsweek steekt zijn nek uit met een nuchter stuk onder de titel 'Hoe wij kunnen winnen'. De schrijver constateert dat de economische impact (hoe snel hervatten de markten zich, wat is de inkomstenderving voor het toerisme) van een terreuraanslag steeds minder wordt. New York kostte twee maanden, Madrid een maand en Londen laat zien dat mensen bereid zijn terroristen hun grootste succes te misgunnen, namelijk verlamming van de maatschappij. Een andere positieve ontwikkeling, tegen een achtergrond van ellende weliswaar, is de reactie van de moslimgemeenschap. Newsweek wijst op de onmiddellijke veroordeling van de aanslagen door talloze moslimgemeenschappen en het recente verbod op takfir -een soort vogelvrijverklaring voor afvallige moslims -door een groep invloedrijke sjeiks onder leiding van de Jordaanse koning Abdullah. Takfir is een belangrijk wapen in de ideologie van Al-Kaida (het was bijvoorbeeld het motief achter de moord op de Egyptische ambassadeur in Irak). De schrijver concludeert dat de steun van de moslimgemeenschap -van internationaal tot dorpsniveau -nodig is om het radicalisme aan te pakken en terreur te verslaan. Tot slot vindt Newsweek een nieuwe definitie van 'overwinning' nodig: dat is het voorkomen van de ergste aanslagen, en een adequate (rustig, professioneel, zonder paniek en angst te zaaien) reactie geven op de andere, die onvermijdelijk nog zullen komen.

Der Spiegel treedt de moslimgemeenschap van Londen iets minder vriendelijk tegemoet, met een treurig stemmend stuk over de Islamic Human Rights Commission en zijn voorzitter Shadjareh. Terwijl de radicale imams zwijgen, aldus het Duitse blad, moet juist de man die al jaren pleit voor een dialoog, de vragen en de verwijten van 7/7 in ontvangst nemen. The Economist en Die Zeit komen wat mager voor de dag, omdat hun inhoud afgelopen donderdag al grotendeels persklaar was. Die Zeit maakt dat goed op de website, met doorwrochte artikelen over de parallellen met de aanslag in Madrid en een interessante vraagstelling: hoever mag Big Brother in de strijd tegen terreur gaan en is al dat verzamelen van biometrische gegevens van burgers echt effectief ? Verder zet Der Spiegel de schijnwerpers op de grote keuze van de Duitsers: hoe klinkend wordt de overwinning van Angela Merkel en wat wil en kan deze hervormer light?

De escapisten van deze wereld kunnen deze week terecht bij Newsweek, dat de verfilming van Roald Dahl's misschien wel bekendste boek Charlie and the Chocolate Factory illustreert met een intrigerende foto van Johnny Depp als chocoladefabrieksdirecteur Willy Wonka. Bleek, feminien, onvoorspelbaar en weird, een rol die Depp op het lijf is geschreven. Dat wordt smullen met prachtige shots van kleine Oompa-Loompa's die snoep maken aan de chocoladerivier.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden