Review

Africando hitsig en bedwelmend

AMSTERDAM - De vaste klandizie van de wekelijkse Dance Arena (house, lounge) stond zaterdagnacht talmend voor De Melkweg-poort in Amsterdam. Terwijl flarden spetterende salsa van Africando naar buiten waaierden nam de aarzeling toe onder de rij blanke, hip geklede jongeren. ,,Jôh, dat is multiculti muziek'', wist de een, ,,Waar moeten we dan gaan dansen?'', antwoordde de ander. Alsof de Melkweg-ophaalbrug letterlijk de overstap naar een andere cultuur symboliseerde, ontkiemde hier een debat dat in popkringen nog steeds gevoerd moet worden. Zouden festivals als Pinkpop en Lowlands meer kleur bekennen dan waren deze dans-adepten allang naar binnen gevlogen.

Stan Rijven

Zodoende misten ze niet alleen het vuurwerk van Africando, maar ook het deejay-collectief The Shrine Synchro Sound System. Zijn flitsende mix van afrobeat, highlife, raï, drum 'n' bass, funk en rap gaf een rake impressie van de laatste dance craze uit de Londense underground.

In 1983 begonnen als 'African Roots Festival', wijzigde -synchroon met de tijdgeest- de naam in 'World Roots', sinds vier jaar geadopteerd door het Holland Festival in 'Amsterdam Roots'. Toch lag het accent tijdens deze 19de editie grotendeels op afro- en latin cross-overs tussen traditie en vernieuwing.

Vrijdag imponeerde het Nigeriaanse drum- en zang collectief Lagbaja. De gemaskerde zanger -,,Ik kom op voor de gezichtsloze massa van mijn land''- onderstreepte zijn politieke pleidooien op een dreigende mix van afrobeat en Yoruba chants. Gitarist Papa Noël, in de jaren vijftig een van de grondleggers van de rumba congolaise, liet het helaas afweten zodat Kassav' de avond moest redden.

Het boegbeeld van de zouk, een rijk geschakeerde afro-caribische mengvorm op een digitale beat, had met gemak de hele Ahoy' kunnen vullen, zo invloedrijk en populair zijn ze. Toch schuurde hun machinale show in de sauna-hitte van de Max meer de zolen dan de ziel.

Een dag later zou Africando het tegendeel bewijzen. Zijn fusie tussen hitsige New Yorkse salsa en bedwelmende West-Afrikaanse zang mondde uit in een concert waarop je móest dansen maar niet kon. Half salsaminnend Amsterdam onderging, samengeperst in één sardineblik, de gepeperde gesel die deze allstar formatie losliet. Metronoom strak speelde het orkest terwijl afwisselend de topvocalisten Sekouba Bambino Diabate (Guinee), Amadou Balake (Burkina Fasso) en Medoune Diallo (Senegal) hun Sahel-soul kweelden. Diallo sloeg in 'El carretero' zelfs aan het jodelen.

Eerder die avond gaf de rijzende ster van Rokia Traore een zwakker schijnsel af dan de vooruitgesnelde publiciteit deed vermoeden. Dapper was haar poging de Wassalou-traditie nieuw leven in te blazen, mager het resultaat. Ze mist het karakter van haar sublieme streek-collega Oumou Sangare, zodat het gevoel van een kunstmatig geregisseerde show restte.

In de andere Melkweg-zalen zette modern Afrika wederom de toon. De Malinese zanger Issa Bagyogo presenteerde een techno-versie van de mandingo-traditie.

Aanvankelijk dapper zo'n competitie tussen een scratchende deejay, drumcomputer en twee kora's. Op den duur miste je het surplus en bleef 'Techno Issa' hangen in machtsvertoon zonder inhoud.

Het Guinese Trio Ba Cissoko was, ondanks de pakkende raps van de Orisha's uit Cuba, de revelatie van de avond. Piepjong maar o zo virtuoos lieten zij de kora als een vervormde elektrische gitaar ronken, terwijl ballofoon en elektrische bas met bijtend felle syncopen antwoorden.

Even enerverend ging het 's middags toe tijdens de vertoning van 'Soul to soul' in het Oosterpark, ook onderdeel van Amsterdam Roots. Regisseur Denis Sanders filmde in 1971 de Ghanese tournee van onder meer Ike & Tina Turner, Santana en Wilson Pickett.

Ondanks de felle zon leverde deze openluchtprojectie een sensationele concertreeks op met applaus voor een sensationele Tina en een uitzinnige Pickett.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden