Advies Raad voor Cultuur bedreigt de toekomst van orkesten

'West Side Story' op het Vrijthof in Maastricht, uitgevoerd door Philharmonie Zuidnederland (Foto Focus22). Beeld RV

Niet alleen orkesten en opera moeten door de overheid worden ondersteund, ook pop-, jazz-, dance- en urban-muziek moet aanspraak kunnen maken op structurele subsidie. 

Dat zegt de Raad voor Cultuur in een advies over de toekomst van het muziekbestel in Nederland. De aanbeveling van dit invloedrijke instituut klinkt nu nog vaag, maar kan als de subsidie daadwerkelijk verdeeld gaat worden, een explosief resultaat hebben en orkesten in hun bestaan bedreigen.

Niet dat de raad tegen orkesten is. In het advies ‘De balans, de behoefte’, dat vandaag uitkwam, pleit de raad voor structurele subsidie voor muziek over de hele breedte. Voor alle genres, voor topkwaliteit en experiment, voor educatie, talentontwikkeling, diversiteit en een betere honorering van musici.

Mismatch 

Maar de raad constateert ook dat de subsidie op dit moment terecht komt bij de muziekvoorkeur van een relatief kleine groep hoger opgeleide, oudere, witte Nederlanders. Die ‘mismatch’, zoals de raad het noemt, verdient de komende jaren 'nadrukkelijk aandacht'.

De Raad voor Cultuur wijst erop dat orkesten hun rol al aan het verbreden zijn. Ze begeleiden amateurmusici, spelen op scholen, op hippe feestavonden en in de open lucht. Ze ontwikkelen zich tot regionale ‘muziekhuizen’ en bereiken zo een breder publiek. Maar dat neemt niet weg dat muzikanten in genres als urban, dance, pop, jazz en wereldmuziek nauwelijks steun van de overheid krijgen. Net als bij klassieke musici is hun inkomen erg laag, afgezien van een bovenlaag van beroemdheden als rapper Boef en Armin van Buuren.

Topkwaliteit in de moderne genres zou net als de orkesten opgenomen moeten worden in de Basisinfrastructuur (BIS), de regeling voor langjarige subsidie van belangrijke instellingen. Het Fonds Podiumkunsten dat kortere subsidies verleend, zou zich moeten oriënteren op experimenten en innovatie in al die genres.

Meer, meer, meer, zegt de Raad voor Cultuur. Daarbij hoopt hij dat de tijd van bezuinigen voorbij is en dat de politieke partijen inzien dat er meer geld moet naar muziek.

Relevant zijn 

De artistiek manager van Philharmonie Zuidnederland, Jos Roeden, vindt het advies een steun in de rug van zijn orkest. Het muziekhuis is precies wat de Brabantse en Limburgse musici al doen, zegt hij. “Wij willen relevant zijn voor de samenleving. Daarom hebben we wel driehonderd muziekactiviteiten per jaar, in educatieprojecten of samenwerking met amateurzangers, fanfares en harmonieën. Ook doen we grootschalige evenementen, zoals 'West Side Story' op het Vrijthof voor 7500 man. Maar onze ‘museale’ functie, de zorg voor klassieke muziek, blijft onze kerntaak."

Bij uitbreiding van de BIS met andere muzieksoorten moet er ook geld bij, vindt Roeden. "Daar zijn we wel bezorgd over.”

Kees de Koning, eigenaar van raplabel Top Notch, noemt het advies van de Raad voor Cultuur ‘wel positief. Al komt het niks te vroeg. Het is goed dat het overheidsgeld voor meer mensen beschikbaar komt’.  Maar in subsidie voor het experiment of talentontwikkeling van jonge popmuzikanten ziet hij niet veel. “Het is tegenwoordig zoveel goedkoper om muziek te produceren. Iedereen kan in z’n slaapkamer een studio bouwen. Daar heb je geen subsidie voor nodig. En wie moet die subsidie dan krijgen? Dat is afhankelijk van smaak.”

Wat De Koning betreft gaat er extra geld naar het beheer van muzikaal erfgoed en naar educatie over onze muziekgeschiedenis. “Ook vind ik het heel belangrijk om te investeren in muziekonderwijs op middelbare scholen. Daar zou je jonge muzikanten bij kunnen betrekken.”

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden