Filmrecensie Marriage story

Adam Driver en Scarlett Johansson zijn adembenemend in hartverscheurend ‘Marriage story’

Scarlett Johansson en Adam Driver in ‘Marriage Story‘.

Marriage Story
Regie: Noah Baumbach
Met Scarlett Johansson, Adam Driver, Laura Dern, Alan Alda en Ray Liotta
★★★★★

Als je dacht alle soorten liefdesfilms en scheidingsdrama’s wel gezien te hebben, komt de New Yorkse regisseur Noah Baumbach met het verterende en hartverscheurende ‘Marriage Story’. Het bijzondere is dat het een film is over een huwelijk dat al op de klippen is gelopen, maar waarin het liefdesverhaal nog steeds doorschemert.

Theaterregisseur/acteur Charlie en actrice Nicole, adembenemend gespeeld door Adam Driver en Scarlett Johansson, zitten al in de scheidingsfase. Dat je de pijn zo goed voelt, komt doordat een mediator het stel alle leuke en fijne dingen over elkaar heeft laten opschrijven, om zo de scheiding een beetje vriendelijk te laten verlopen. De lijstjes die ze hebben opgesteld, klinken als liefdesbrieven. Ze maken je deelgenoot van het geluk dat ze ergens onderweg zijn verloren.

Maar als Nicole samen met hun achtjarige zoon vanuit New York terugvliegt naar haar ouderlijk huis in Los Angeles en met Laura Dern een stevige, extravagante advocate te pakken heeft, begint het moddergooien. Heel mooi laat Baumbach zien hoe het rechtssysteem erop gericht is om er een vechtscheiding van te maken. Alleen al de kosten van de advocaten doen je duizelen: een voorschot van 25.000 dollar en een uurloon van 950 dollar.

Wat zo vriendelijk begon met de New Yorkse mediator, ontspoort met de harde Californische advocatenpraktijken in een ordinair straatgevecht dat de ex-geliefden zelf overvalt en beschaamt, maar omdat het om een voogdijzaak gaat, lijkt er geen weg terug. Baumbach schetst tussendoor hoe verschillend het leven aan de Amerikaanse oost- en westkust is. Het is al snel duidelijk waar de voorkeur ligt van de regisseur, zelf een geboren New Yorker.

Ervaringsdeskundige

Baumbach is ook een ervaringsdeskundige. Met het prachtige ‘The Squid and the Whale’ reflecteerde hij eerder op de scheiding van zijn ouders. Inmiddels heeft hij ook zelf een scheiding van actrice Jennifer Jason Leigh achter de rug en is hij een nieuwe verbintenis aangegaan met actrice en regisseuse Greta ­Gerwig. Zoals hij eerder met Leigh werkte (‘Margot at the Wedding’), zo werkt hij nu met Gerwig (‘Greenberg’ en ‘Frances Ha’), precies zoals het koppel in Marriage Story alles deelt, leven en werk.

In de film reflecteert hij op zijn voorbije huwelijk en lijkt hij via de theaterregisseur ook naar zichzelf te kijken. Het is een man die ervan uitgaat dat zijn vrouw meebeweegt omdat die vrouw dat al jaren heeft gedaan, en die met stomheid is geslagen als ze aangeeft het beu te zijn. Hij vaart wel bij de ingeslepen patronen, zij wil eraan ontsnappen. Beiden moeten daarna op zoek naar een nieuwe identiteit.

Heerlijk hoe Baumbach met zijn puntige echtscheidingsdrama allerlei klassiekers in herinnering roept, van Ingmar Bergmans ‘Scènes uit een huwelijk’ tot Woody Allens ‘Husbands and Wives’ en natuurlijk de ultieme tearjerker ‘Kramer vs. Kramer’. En toch vaart hij zijn eigen koers. Zo is Marriage Story ook een gloedvolle film over acteren: Johansson en Driver zijn acteurs die acteurs spelen en de ruimte krijgen om te excelleren in waarachtige dialogen en monologen. Vanaf vandaag in de bioscoop, 6 december op Netflix.