Achtste 'Potter' brengt apotheose. En hoe!

De lezers van de Potter-boeken weten al sinds 2007 hoe het afloopt met Harry Potter en zijn strijd tegen hem 'wiens naam wij niet mogen noemen'. Voor de filmkijkers is het nu ook zover. Maandag beleeft de film haar Nederlandse première in Slot Zeist. Vanaf komende woensdag kan het publiek de film in de Nederlandse bioscoop gaan zien. De populairste filmreeks ooit is nu al goed voor 6,4 miljard dollar (4,4 miljard euro). Dat is meer dan de zes 'Star Wars' films (4,4 miljard dollar) en de 22 James Bond films (5, 1 miljard). Krijgt de Potter-sage ook op film een waardig slot?


Nu zat het tot nu toe niet heel erg mee met de Potterfilms. Schrijfster Rowling liet de producent vooraf trouw aan de letter beloven - en dat leverde zeker imposant zwerkbal, aandoenlijke elven en indrukwekkende levende schilderijen op, maar ook matte films zonder vleugels. De regisseurs moesten zich voegen naar de eisen van magie en 'special effects' en naar de voorspelbare spanningsboog van een Zweinsteinschooljaar: wat er ook gebeurt, aan het einde van het jaar gaat Harry gewoon weer naar huis.

Na de eerste twee delen van Chris Columbus zorgde de Mexicaan Alfonso Cuaron in 'The prisoner of Azkaban' voor meer zwoelte en duisternis, en Mike Newell voegde aan 'The goblet fire' een aangenaam ironisch tintje toe. Beide regisseurs hielden het voor gezien toen ze ook voor een volgend deel werden gepolst

Regisseur David Yates had een langere adem en hij heeft ieder deel van de vier films die hij maakte ook merkbaar meer finesse gegeven. Van het in november verschenen eerste deel van het tweeluik 'The Deathly Hallows' maakte hij een niet zo heel spannende, maar wel sfeervolle road-movie waarin onze helden al toverend van duister bos naar kale heuvel hopten. Stilte heerste in het grimmige landschap waarin Harry, Hermione en Rupert speurden naar de 'gruzielementen', ofwel de stukjes Voldemort die vernietigd moesten worden. Het was alsof de apocalyps al had plaats gevonden en zij de laatste overlevenden zijn.

Dichter bij de vijand kwamen ze dat deel niet. Het tweede deel van het tweeluik, de achtste Potterfilm, moet die apotheose brengen, de climax, het Einde. En dat doet de film ook en hoe. Nog steeds zijn de jonge acteurs niet helemaal opgewassen tegen de zwaarte van hun heldenrol. Met het klimmen van de jaren en het groeien van de zorgen, zijn hun gezichten bleker geworden en hun fronsen dieper maar de grote emoties zijn wat vlak gebleven. Dat wordt deze keer wel goed gemaakt door de rest van het spektakel.

Altijd al vormden de formidabele bijrollen van de bekende Britse acteurs de lichtpuntjes in de Potterfilms: van John Cleese als haast onthoofde Henk in de eerste film, tot de onvergetelijk griezelige roze 'regels zijn regels' docente Dorothea Omber van Imelda Staunton in 'The goblet of fire'.

In deze laatste film zijn Alan Rickman en Ralph Fiennes nog meer op dreef. Rickman hoeft als professor Sneep zijn mondhoek maar iets richting pruilmondje te trekken en je hangt al aan zijn lippen. Fiennes maakt oergriezel Voldemort menselijk en kwetsbaar.

Een en ander is gedompeld in een diepe ernst waar de scepticus even aan moet wennen, maar de superieure actie in 3D is moeilijk te weerstaan; filmmagie in optima forma. Van één scene waarin het drietal langs een houten achtbaan door een grot naar het duisterstebinnenste vliegt, kan het decor direct naar de onlangs aangekondigde Harry Potter attracties in de Hertfordshire studio's worden getransporteerd .

Cameraman Eduardo Serra ('The girl with the pearl earring') weet het driedimensionale beeld perfect naar zijn hand te zetten, en maakt van ieder gezicht een schilderij. Heel mooi hoe hij Voldemort laat schitteren in afschrikwekkendheid. Imposant is de veldslag rond Zweinstein waarbij professor Minerva Anderling (Maggie Smith) de standbeelden van de kantelen af tovert en in colonnes laat optrekken tegen het vijandelijke leger. Ontroerend is de scène tussen Potter en Perkamentus in het als een hemel uitgelichte King's Cross. Harry wordt volwassen, Voldemort wankelt en hoewel beide wendingen nauwelijks verrassen, ben je er toch door aangedaan.


Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden