InterviewAaf Brandt Corstius

Aaf Brandt Corstius: ‘Puntje puntje heeft de groep verlaten. Dat vind ik altijd een grappig zinnetje op Whatsapp’

Beeld Milan Vermeulen

Aaf Brandt Corstius schreef een theatervoorstelling over een straat die compleet in de war raakt als Margreet de buurtapp verlaat. ‘Een whatsappgroep leidt vaak tot flinke misverstanden en ergernissen.’

Hallo!? Ping. Wie o wie!? Ping. Vrijwilligers graag! Ping. Is uiensoep goed? Ping. Liever niet, Margreet maakt al preisoep! Ping. Toch, Margreet? Ping. Margreet, jij maakt toch preisoep? Ping. Preisoep, lekkerrrrrr! Pingggg.”

In theatervoorstelling ‘Margreet heeft de groep verlaten’, geschreven door Aaf Brandt Corstius en Joan Nederlof, maken de bewoners van een kleine straat zich klaar voor het jaarlijkse buurtfeest. Aan bijna alles is gedacht. En dat alles wordt nog even tot in de puntjes besproken in de buurtwhatsappgroep. En dus ook wie de glutenvrije wraps en de Jip en Janneke bubbels voor Egbert regelt.

De partytent wordt opgebouwd, bijna kan het feest losbarsten. Maar dan verlaat Margreet – die toch de preisoep én de muziek zou verzorgen – de buurt­app. “Margreet? Margreet? Nou ja, zeg! Maar waarom toch? Zoiets doe je toch niet!?” Boze smileys stromen de buurt­app binnen. Duiveltjes. Bommen. Groen aanlopende gezichtjes. 

Het begon voor schrijver Aaf Brandt Corstius allemaal met die ene titel van de voorstelling die vanavond in première gaat in het Amsterdamse Theater Bellevue. “Puntje puntje heeft de groep verlaten. Dat vind ik altijd een grappig zinnetje op Whatsapp. Dan schrik je en gebeurt er ook echt iets, mensen gaan er toch over praten in de groep.”

Iemand nog een frituurpan?

Het fenomeen van de whatsappgroep voor de straat fascineert haar mateloos. “Met mensen erin die je amper kent. Dat gaat er toch anders aan toe dan met vrienden of collega’s.”

Zelf zit ze ook in een buurtapp. “In mijn straat kent iedereen elkaar wel een beetje. Vooral de praktische dingen worden besproken. Mag ik een boor lenen? Heeft iemand nog een frituurpan? Maar er wordt ook weleens gevraagd of iemand zin heeft om koffie te drinken. We heten nieuwe buren allemaal welkom in de app. Het is best wel lieflijk. Extreem goeiig eigenlijk.”

Maar ze hoorde ook de verhalen van vrienden over het haast schizofrene karakter van de app in grotere buurten. “Aan de ene kant willen mensen het heel zakelijk houden: we houden de straat in de gaten en melden het als er iets geks gebeurt. Aan de andere kant is het ook redelijk anoniem, dan kan de boel toch ineens ontsporen: ‘Kun je verdorie je auto voor m’n deur weghalen!?’”

De buren roddelen erop los

In ‘Margreet heeft de groep verlaten’ spelen Lies Visschedijk en Dick van den Toorn namens theatergroep Mugmetdegoudentand diverse buurtbewoners. Waaronder de voorzitter van de vereniging van eigenaars en een man die graag behulpzaam is, maar in het echt een ‘enge creep’ blijkt. “Hier is mijn drilboor, hij heeft heel veel standen.” En: “Zeg, waar ging je eigenlijk om acht uur twaalf naartoe met twee grote boodschappentassen en een netje mandarijnen?”

De buren roddelen erop los. Al gauw doen de wildste verhalen over Margreet de ronde. Ze zou racistische appjes sturen. Ze zou een persoonlijkheidsstoornis hebben. Ze zou verward zijn. “Margreet kan zich niet verdedigen. Dat is wel echt iets van nu. Iets wordt gedeeld op Facebook of Twitter en dat gaat een eigen leven leiden. Het ontspoort meteen, mensen worden beschuldigd voor ze het zelf door hebben. Dat gaat veel sneller dan vroeger.

“Al snel vormt zich een tiental theorieën over wat er gebeurd zou kunnen zijn en iedereen vindt de theorieën stuk voor stuk plausibel. Daar gaat de voorstelling over. En over hoe hysterisch mensen soms zijn. Soms denk je: jemig, gaan ze hier nu ook al met fakkels voor marcheren, het miljoenste protest. Mensen vinden het volgens mij ook fijn om zich tegen iemand of iets te keren. Dat heeft iets gezelligs.”

Zuur

Zelf gebruikt ze Facebook en Twitter niet: “Het is zo zuur, ongezellig en onaardig”. Maar Whatsapp vindt ze juist fijn en leuk. “Ik denk soms: hoe konden mensen zonder? Ik heb ook een appgroep met de regisseur en de acteurs. Je kunt alles doornemen zonder de hele tijd bij elkaar te hoeven zitten. Het is erg nuttig.” 

Ze lacht. “Maar het blijft contact tussen mensen, dat is gewoon lastig. Zeker op Whatsapp, iedereen moet nog leren hoe dat precies werkt. Vaak leidt dat tot flinke misverstanden en ergernissen.”

Heeft ze nog tips voor mensen in buurtapps? “Ik zou zeggen: reageer alleen als het nodig is. Voor je het weet, gaat het mis. Denk bij alles wat je zegt: zou ik dat ook op straat tegen mijn buren zeggen? Mensen worden al gauw intiemer en brutaler op de app. Ik zelf ook. En vergeet niet dat er ook mensen meelezen die het misschien niet aangaat, je hebt veel toeschouwers, die ondertussen ook een mening vormen.”

Dan zegt ze voorzichtig met een lach: “Ik wil toch nog even benadrukken dat er in mijn straatapp geen heftige uitwisselingen voorkomen, hoor.” Goed, dan is dat maar gezegd. Want voor je het weet gaan haar uitspraken onder buren een eigen leven leiden. 

Lunchvoorstelling ‘Margreet heeft de groep verlaten’ van Mugmetdegoudentand is tot en met 14 maart te zien in Theater Bellevue in Amsterdam.

Lees ook:

Steeds vaker vraagt u zich af: voegen sociale media nog wel iets toe aan mijn leven?

Nederlanders zijn het afgelopen jaar minder sociale media gaan gebruiken, blijkt uit onderzoek. Maar ze zijn nog altijd 79 minuten per dag aan hun schermpje gekluisterd.

Appen, smombie en instaslet: hoe sociale media het afgelopen decennium onze taal verrijkten

Naast praten, corresponderen, mailen, chatten en twitteren kunnen we nu ook instagrammen, snapchatten en whatsappen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden