30, het nieuwe album van Adele dat afgelopen najaar uitkwam, is o.a. geproduceerd door Inflo.

ProfielInflo

2021 was het jaar van Inflo. Alles over de man achter het succes van Adele

30, het nieuwe album van Adele dat afgelopen najaar uitkwam, is o.a. geproduceerd door Inflo.Beeld AFP

Niemand had dit jaar zo’n grote impact op de popmuziek als Inflo. De Engelse producer was betrokken bij de albums van Adele, Little Simz en Cleo Sol. Toch weet (bijna) niemand wie hij is.

Jasper van Vugt

Dean Wynton Josiah Cover heet hij. Begin dertig, uit Londen, multi-instrumentalist, producer en songwriter. Tot zover alle informatie over de man die dit jaar als geen ander zijn invloed deed gelden in de popmuziek. Hij produceerde en was medecomponist op de albums 30 (Adele), Mother (Cleo Sol) en Sometimes I Might Be Introvert (Little Simz). Dat laatste werd door het Nederlandse muziekjournaille verkozen tot album van het jaar.

En dan maakte hij als Sault ook nog een album: Nine, dat slechts 99 dagen te beluisteren was en daarna weer van de streamingplatformen verdween. Waarom die beperkte houdbaarheid van Nine? Dat blijft gissen.

Zoals alles gissen blijft als het over Inflo gaat. Interviews geeft hij niet en de artiesten met wie hij werkt, laten weinig over hem los. We weten zelfs niet zeker hoe hij eruitziet. De enige foto die er van hem te vinden is, is een kinderfoto. Toen hij onlangs een prijs kreeg voor zijn werk, liet hij die ophalen door een vriend.

“Dat is niet vreemd, veel producers zijn een beetje introvert”, zegt Rotterdammer Reynard Bargmann, die onder het alias Mucky producer en componist is voor Sevdaliza, Fresku en Black Eyed Peas. “Het leuke van producer zijn is dat je alles doet wat een artiest ook doet, zonder in de schijnwerpers te hoeven staan.”

Een lesje zwarte muziekgeschiedenis

Het werk van Inflo valt voor het eerst op wanneer hij in 2014 als producer en medecomponist de populaire Engelse band The Kooks een lesje zwarte muziekgeschiedenis geeft. Met Inflo laat de band, die eerder grossierde in uptempo Britpopliedjes, invloeden uit funk, R&B, gospel en zelfs Ethiopische jazz horen. Ook is het Inflo die voorstelt om het liedje See Me Now, over de overleden vader van zanger Luke Pritchard, in briefvorm te schrijven.

Het album Sometimes I Might Be Introvert van Little Simz. Beeld
Het album Sometimes I Might Be Introvert van Little Simz.

Die avontuurlijke insteek en wil om te experimenteren is ook wat de populaire Britse rapper Little Simz waardeert aan Inflo, zegt ze in een interview met de Engelse muziekwebsite NME. De twee leren elkaar als tieners kennen in een jeugdhonk in Noord-Londen. Toch werken ze pas voor het eerst samen in 2019, bij haar album GREY Area. Inflo heeft dan al albums gemaakt met soulvocalisten Cleo Sol en Michael Kiwanuka. Het zijn alle vier artiesten van kleur, afkomstig uit Londen en met ouders die niet in Engeland geboren zijn.

Zo’n gedeelde achtergrond is erg belangrijk voor artiesten, vertelt de Rotterdamse Mucky: “Als producer ga je een vertrouwensband aan met een artiest. Je wil een safe space creëren waarin een artiest zich veilig genoeg voelt om over persoonlijke zaken te zingen.”

Dat beaamt Jeangu Macrooy, die twee albums en een EP opnam met producer en medecomponist Pieter Perquin. “Je wil iemand hebben die je kunt vertrouwen met je werk”, zegt de singer-songwriter. “Als een producer begrijpt wat je wilt zeggen wanneer je met een harmonie, melodie en verhaal komt aanzetten, kan die een song tot leven brengen.” Toch wisselde hij voor zijn nieuwe single A Little Greener van producer, om weer eens iets anders te proberen. Jeangu: “Het is ook leuk om samen vanaf scratch aan een nummer te beginnen, zodat je kunt aanvullen op elkaars werk.”

Producers moeten vooral goed luisteren

Als een producer goed werk levert, een eigen signatuur heeft, het geluid van het moment weet te vangen en ook nog eens hits produceert, willen artiesten er al helemaal mee samenwerken. In Nederland was Arno Krabman daar dit jaar hét voorbeeld van, met hits voor onder meer Suzan en Freek, Maan en Snelle. Krabman vertelt dat een producer om zo’n eigen geluid te ontwikkelen vooral goed moet luisteren.

“Je bent per definitie altijd een mix van je invloeden, wat je tof vindt, naar wie je luistert, wie je muzikale helden zijn. Wanneer ik samen met mensen een song maak, dan bepaalt de song wat het wil worden. Het gaat erom dat jij dan zo goed mogelijk ‘luistert’. Wat is de kern van de emotie van het liedje en de artiest? Hoe goed kun jij dat als producer omlijsten? Je wil een sfeer vangen en een muzikaal landschap creëren waar de song in leeft.”

Mother van Cleo Sol. Beeld
Mother van Cleo Sol.

Opvallend genoeg doet Inflo dat met muziek die helemaal niet modern is. De muziek is live ingespeeld en analoog (niet op de computer) opgenomen, net zoals de muziek van ver voor zijn geboorte. Dat klinkt niet bijzonder of uniek, maar toch heeft Inflo een herkenbare eigen stijl.

“Het is sixties en seventies funk in een nieuw jasje”, legt Mucky uit. “Hij gebruikt het drumgeluid uit de soul en funk, gospelkoortjes, simpele strijkersarrangementen en een vleugje hiphopinvloeden op de kick- en snaregeluiden van de beat, waardoor het wat meer punch krijgt. Het is heel warm en goed opgenomen, waarbij alles een eigen plek en functie heeft binnen het totaalgeluid. Daarbinnen krijgt de artiest de ruimte om zijn verhaal te doen.”

Black Lives Matter

Als producer biedt Inflo veel ruimte aan de verhalen van anderen. Maar met het collectief Sault – waarvan hij componist, oprichter en het enige permanente bandlid is – laat hij zich uit over zaken die hem zelf aan het hart gaan. Wanneer mei 2020 de zwarte George Floyd wordt vermoord door witte politieagenten en de Black Lives Matter-beweging protesteert, reageert Inflo direct via zijn muziek.

In 2020 brengt hij niet één, maar twee albums uit die een verpletterende indruk maken: Untitled (Black Is) en Untitled (Arise). De albums eindigen overal ter wereld in de top 10 van beste albums van 2020. Beide albums, uitgebracht op zijn eigen label Forever Living Originals, klinken als een soundtrack van de tijdsgeest. De boosheid zit hem meer in de teksten, samples en de onderwerpen van de liedjes dan in de muziek zelf, die opvallend aangenaam klinkt.

De muziek, gebaseerd op zogeheten ‘zwarte’ muziekgenres als R&B, hiphop, house en soul, klinken als een ode aan zwarte mensen en hun cultuur. In de teksten en in de gekozen samples laten de artiesten zich uit over racisme en raciale profilering door de overheid. Het is zowel een muzikale oproep tegen ongelijkheid, als een oproep trots te zijn op de eigen afkomst en huidskleur.

In zijn muziek heeft Inflo een perfecte manier gevonden om zijn boodschap naar buiten te brengen, gehoord te worden én de popmuziek vorm te geven, terwijl hij zelf op de achtergrond blijft. Omdat het om het spel gaat, de muziek, en minder (of niet) om de spelers, de makers. Niemand had dit jaar zo goed door hoe het spel gespeeld moest worden als Inflo.

Waarom producers zo belangrijk zijn

Binnen de popmuziek heeft een producer de rol van leider bij een plaatopname. Hij (er zijn nauwelijks vrouwelijke producers) begeleidt het opnameproces en helpt de artiest diens visie te vertalen in het gewenste klankbeeld en een geslaagde opname.

Sommige producers hebben een herkenbaar eigen geluid, dankzij een proactieve rol in het bepalen van het klankbeeld, het gebruik van bepaalde apparatuur of opnametechnieken. Een van de bekendste voorbeelden is de Amerikaan Phil Spector, die met zijn ‘wall of sound’ opnametechniek een popliedje groots als een symfonie kon laten klinken.

Sinds de opkomst van de computer heeft het woord producer een extra betekenis gekregen. In de dance, R&B en hiphop is de producer vaak ook de componist. Bekende producers in deze stromingen zijn Pharrell Williams, Jack $hirak en Tiësto. In de pop nemen sommige producers een actieve rol in bij het creatieproces. Daarmee worden zij medecomponist bij de artiesten die ze opnemen, zoals bijvoorbeeld Arno Krabman, Max Martin en Léon Paul Palmen.

Correctie: eerder stond in dit stuk geschreven dat George Floyd begin 2021 werd vermoord. Dit klopt niet. Floyd werd op 25 mei 2020 vermoord door politieagent Derek Chauvin.

Lees ook:

Het geheime ingrediënt van de Nederlandstalige Top 40-hit: producer Arno Krabman

Nederlandstalige muziek doet het goed, bij het publiek en in de hitlijsten. De gemeenschappelijke factor tussen de artiesten is Arno Krabman, de man achter hits van Snelle, Suzan & Freek en Maan, die zelf buiten de spotlights blijft.

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden