Vaarroutes

West-Afrikaanse piraten maken de Golf van Guinee het gevaarlijkste zeegebied ter wereld

Nigeria probeert op te treden tegen piraterij, maar heeft een verwaarloosde en nauwelijks gefinancierde marine. Beeld AFP

De wateren voor de West-Afrikaanse kust zijn het gevaarlijkste zeegebied ter wereld geworden. Er zijn vooral veel ontvoeringen. 

Het aantal ontvoeringen van zeelieden in de Golf van Guinee steeg vorig jaar met 50 procent, waarmee de wateren voor de West-Afrikaanse kust de gevaarlijkste ter wereld zijn. In 2019 werden er 121 zeelui gekidnapt, tegen 78 in 2018, zo meldt het International Maritime Bureau in zijn jaarrapport. Dit aantal vertegenwoordigt 90 procent van alle ontvoeringen op zee.

“De Golf van Guinee is een serieuze bedreiging voor de veiligheid van bemanningen en schepen die in de regio opereren”, concludeert het rapport. De meeste zeelieden werden na enige tijd vrijgelaten, hoogstwaarschijnlijk na betaling van losgeld.

De Internationale transportwerkersfederatie (ITF) roept op tot betere bescherming tegen piraterij voor de West-Afrikaanse kust. “Landen langs de Golf van Guinee moeten samenwerken met industrieën en vakverenigingen om een actieplan te ontwikkelen en zoeken naar voldoende financiële middelen om zo’n plan te bekostigen en uit te voeren”, aldus David Heindel van de ITF.

Extra beveiliging

De piraterij heeft ook een negatief effect op de prijzen van import en export in West-Afrika. Het drijft prijzen van verzekeringen op en ook de extra beveiliging aan boord is een dure extra kostenpost. Dat alles wordt uiteindelijk verrekend in de prijs voor de consument.

De regio is volgens het Deense ministerie van buitenlandse zaken, dat er onderzoek naar deed, voor 90 procent afhankelijk van zeeroutes. De Golf van Guinee is de belangrijkste scheepsvaartroute voor olie-export van Nigeria, de grootste olieproducent van Afrika.

“Stagnatie in de havens, vooral die van het Nigeriaanse Lagos, betekent dat schepen buitengaats in de rij ­liggen te wachten en een makkelijk doelwit vormen. Voor de piraten is de financiële beloning uiterst aantrek­kelijk terwijl het risico vrij laag is door het grotendeels ontbreken van ­patrouillerende zeestrijdkrachten”, meent Chidi Nwaonu van de Britse beveiligingsfirma Peccavi Consulting.

De Golf van Guinee beslaat zo’n 11.000 vierkante kilometer van Senegal tot Angola in het zuiden. De meeste landen langs de West-Afrikaanse kust hebben nauwelijks een noemenswaardige marine. Nigeria heeft de grootste, maar die is in vergelijking met de land- en luchtmacht verwaarloosd en nauwelijks gefinancierd.

Beeld AFP

Dryad Global, een andere maritieme beveiligingsfirma, vermoedt dat het gaat om twee groepen piraten die volgens satellietbeelden lijken te opereren vanaf zogeheten moederschepen die op open zee liggen. De firma denkt dat het om de voormalige chemische tanker Determinaton gaat, waarvan geen eigenaar bekend is, en om het vrachtschip de Adeline Jumbo. Maar de zich steeds verplaatsende schepen vinden op het enorme wateroppervlak is erg moeilijk.

In de Golf van Guinee waren ­eerder vooral Nigeriaanse piraten ­actief die olietankers kaapten, een groot deel van de vracht overlaadden op kleiner tankerschepen en vervolgens de olie op de zwarte markt verhandelden. Maar sinds de olieprijzen zijn gekelderd is het veel lucratiever de ­bemanning te ontvoeren voor losgeld.

Dat is afgekeken van Somalische piraten die de Golf van Aden, een van de drukste scheepvaartroutes ter wereld, enkele jaren uiterst onveilig maakten. Op het hoogtepunt van die piraterij voor de Oost-Afrikaanse kust in 2011 werden 160 schepen gekaapt, vorig jaar niet een. Dat is het gevolg van een internationale marinemacht die daar patrouilleert.

Patrouilles

In Azië had eerder de smalle Straat van Malakka jarenlang de reputatie de meest gevaarlijke in de wereld te zijn voor de scheepvaart. In 2005 werden daar nog 79 schepen aangevallen, terwijl er vorig jaar geen enkele melding meer was dankzij gecoördineerde patrouilles van Indonesië, Maleisië, Thailand en Singapore. Wel blijft Indonesië in zijn wateren kampen met piraterij. Het land voert met 25 incidenten in het afgelopen jaar de lijst in Azië aan.

Lees ook: 

Een beter milieu is in Nigeria een zaak van leven of dood

De vervuiling van Nigeria is enorm. Waar de overheid faalt, nemen particulieren het initiatief tot natuurbehoud en milieubescherming.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden