Milieu

VN gaan verlaten olietanker inspecteren om milieuramp te voorkomen

Een satellietbeeld van de olietanker FSO Safer die al vijf jaar in de Rode Zee aan het anker ligt.Beeld Maxar Technologies via Reuters

Al vijf jaar ligt er een verlaten olietanker voor de kust van Jemen. Experts vrezen een milieuramp. 

De Houthi-rebellen in Jemen hebben de Verenigde Naties toegestaan om een olietanker die al vijf jaar in de Rode Zee aan het anker ligt, te inspecteren en eerste reparaties uit te voeren. Daarmee komt er voorzichtig schot in de zaak, waarvan de VN vreest dat die op een gigantische olieramp uit kan lopen. Ruzie over de vraag wie de eigenaar is van de olie aan boord, bemoeilijkt een definitieve oplossing. 

Het schip, de FSO Safer, is eigendom van het Jeminitische staatsbedrijf Yemen Oil and Gas Corporation. De 45 jaar oude Safer raakte in maart 2015, aan het begin van het huidige gewelddadige conflict in Jemen, in handen van de Houthi-rebellen. Die groepering wierp in datzelfde jaar de regering van het land omver, en is sindsdien in een hevige strijd verwikkeld met Saudi-Arabië, dat de vorige regering van president Hadi terug in het zadel wil helpen.

Sinds de overname door de rebellen ligt de Safer onbemand voor anker in de Rode Zee. Het schip heeft ruim een miljoen vaten ruwe olie aan boord. Aangezien de 45 jaar oude tanker in die vijf jaar tijd haast geen enkel onderhoud heeft gekregen, zijn grote delen van het schip gaan roesten, wat experts doet vrezen voor een enorme olieramp.

Die kan meerdere catastrofale gevolgen hebben. De Rode Zee kent een rijk ecosysteem met koraalriffen en vele bedreigde vissensoorten; dat zou door een olielek grotendeels worden vernietigd, en zeker dertig jaar nodig hebben om te herstellen. In het verlengde daarvan zouden volgens de Jemenitische milieuorganisatie Groene Droom zo’n 126.000 vissers hun baan verliezen. Ook zou de aanvoer van goederen naar Al-Hudaydah erdoor worden afgeremd, wat nog meer economische schade kan opleveren.

Deze zomer werd al een eerste akkoord bereikt tussen de VN en de Houthi's, om toegang te verkrijgen tot de tanker, maar de definitieve toestemming liet op zich wachten. Die is er nu wel, vertelde een zegsman van de VN. Het zal nog wel tot januari en februari duren voor de experts daadwerkelijk het schip kunnen betreden. Het team moet een zeer specialistische uitrusting meekrijgen.   

De reden dat er al die jaren geen actie is ondernomen, is dat de olie aan boord van het schip wordt geclaimd door de Houthi-rebellen. Saudi-Arabië en de VN willen dat de olie over beide strijdende partijen wordt verdeeld. Wat de definitieve oplossing wordt, is nog niet duidelijk.

Lees ook:

‘De situatie in Jemen is het ergste wat ik ooit heb gezien’

Toen Saudi-Arabië drie jaar geleden de oorlog in Jemen begon, was de Nederlandse Unicef-medewerker Marije Broekhuijsen (34) erbij. Ellende had ze in haar carrière wel vaker gezien, maar wat ze in Jemen zag overtrof alles. 

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden