Complottheorieën

Twitter sluit duizenden aan QAnon gelinkte accounts

null Beeld

Twitter gaat stevig optreden tegen accounts die QAnon-samenzweringstheorieën verspreiden. De afgelopen weken zijn zevenduizend accounts gesloten. Daarnaast neemt het bedrijf maatregelen die de zichtbaarheid van de samenzweringstheorie moeten verkleinen: zo kunnen links naar gekende QAnon-sites niet meer gedeeld worden, en zullen aan QAnon verwante zoektermen niet meer ‘trending’ worden.

Achter de naam QAnon gaat het geloof schuil in een mysterieuze figuur ‘Q’, die af en toe cryptische boodschappen doorgeeft aan zijn volgelingen. Q zou in contact staan met Donald Trump, en updates geven over de geheime strijd die Trump achter de schermen voert tegen een samenzwering van allerlei machtige figuren die het eigenlijk voor het zeggen hebben in de wereld. De beweging is de afgelopen drie jaar snel populairder geworden, mede doordat ze tot nu toe vrij spel kreeg van sociale media.

Onder de noemer QAnon krijgen de wildste hersenspinsels een breed publiek. Zo werd onlangs de Amerikaanse meubelboer Wayfair er door QAnon-activisten van beschuldigd een dekmantel te zijn voor het ontvoeren van kinderen. Het ‘bewijs’: sommige meubels hebben namen die overeenkomen met de namen van vermiste kinderen. In Nederland tweette rapper Lange Frans die theorie in het rond.

In de VS leidde Pizzagate, een eerdere, verwante complottheorie over een pedoseksueel netwerk in de kelder van een pizzeria in Washington, al eens tot een inval van een gewapende complotdenker in dat restaurant. Hij moest toen echter constateren dat de pizzeria in kwestie geen kelder had.

Inmiddels heeft een aantal QAnon-kandidaten ook Republikeinse voorverkiezingen gewonnen, en bestaat de kans dat ze straks in november in het Congres vertegenwoordigd zullen zijn.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden