Drukke handelsroute

Tien sleepboten moeten schip dat het Suezkanaal blokkeert vlot zien te trekken

De Ever Given (met de tekst Evergreen) blokkeert de doorgang voor andere schepen. De foto is verstrekt door de autoriteiten van het Suezkanaal. Beeld AP
De Ever Given (met de tekst Evergreen) blokkeert de doorgang voor andere schepen. De foto is verstrekt door de autoriteiten van het Suezkanaal.Beeld AP

Een tiental sleepboten probeert containerschip Ever Given, dat vastzit in het Suezkanaal, vlot te trekken. De kortste scheepvaartroute tussen Azië en Europa is sinds dinsdagochtend versperd, omdat het enorme schip vastliep.

De Ever Given heeft een lengte van 400 meter en een gewicht van 224.000 ton. Het schip liep aan de grond in het zuidelijke deel van het Suezkanaal en ligt schuin over de gehele breedte van de waterweg, die daardoor geblokkeerd is. Er ontstond een grote opstopping van andere vaartuigen.

Het 193 kilometer lange Suezkanaal is een van de drukste vaarroutes ter wereld, goed voor ongeveer 12 procent van de wereldwijde handel. Dagelijks passeren ongeveer een miljoen vaten olie en een grote hoeveelheid vloeibaar gemaakt aardgas (lng) het kanaal.

Als het Suezkanaal dicht is, moeten schepen tussen Azië en Europa omvaren via Kaap de Goede Hoop, wat weken extra vaartijd kan kosten. Ook olietankers uit het Midden-Oosten varen veel door het Suezkanaal.

Zorgen over bevoorrading door blokkade Suezkanaal

De blokkade van het Suezkanaal wekt bezorgdheid over de bevoorrading. Tientallen schepen die ruwe olie, lng en andere handelsgoederen vervoeren konden woensdag niet door het kanaal varen. Daarmee loopt de levering van de producten vertraging op.

Volgens analisten van olieanalysebedrijf Vortexa liggen alleen al meer dan tien tankers met 13 miljoen vaten ruwe olie voor het kanaal te wachten. Ook een aantal tankers geladen met lng kan er niet door. Dit kunnen er veel meer worden als de blokkade langer duurt. De problemen zorgden er onder meer al voor dat de olieprijzen flink stegen, uit angst voor tekorten.

In 2020 passeerden volgens de de Suez Canal Authority bijna 19.000 schepen de vaarroute. Dat komt neer op gemiddeld 51 tot 52 schepen per dag. Ongeveer 30 procent van het mondiale containervervoer passeert dagelijks door het kanaal.

Satellietfoto van de Ever Given in het Egyptische kanaal. Beeld AFP
Satellietfoto van de Ever Given in het Egyptische kanaal.Beeld AFP

Het Nederlandse Smit Salvage, een dochterbedrijf van baggeraar en maritiem dienstverlener Boskalis, is ingeschakeld om te helpen met de berging van het schip. Een team van tien personen is naar Egypte gestuurd om te helpen bij de operatie.

In dergelijke gevallen “moet je echt berekeningen maken om te begrijpen hoe stevig het schip aan de grond zit, en hoeveel kracht je kunt uitoefenen zonder het schip te beschadigen”, aldus een woordvoerder.

Tot diep in de nacht werken

Volgens de Suez Canal Authority (SCA) kunnen de werkzaamheden om het schip los te maken tot diep in de nacht doorgaan, als het weer het toelaat. Eerder werd onterecht gemeld dat het schip was vlot getrokken.

Volgens Bernhard Schulte Shipmanagement (BSM), de technisch manager van het schip, is de bemanning van het schip veilig en zijn er geen meldingen van vervuiling. Volgens BSM is het schip eigendom van het Japanse Shoei Kisen KK, maar weigerde verdere details te verstrekken. Shoei Kisen KK was vooralsnog niet bereikbaar voor commentaar.

Het Taiwanese Evergreen Marine, dat het schip leaset, zei dat de eigenaar had gezegd dat het schip “vermoedelijk was geraakt door een plotselinge sterke wind, waardoor de romp van de route afweek en per ongeluk de bodem raakte.” Het schip is waarschijnlijk verzekerd voor 100 tot 140 miljoen dollar, zeggen verzekeringsmakelaars.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden