Verkiezingen VS

Stressdrinken maakt van alcoholbezorgers de ware winnaars

Een Trump-aanhanger slaat nog even een biertje achterover voordat hij naar de verkiezingsrally in Kenosha gaat. Beeld Reuters
Een Trump-aanhanger slaat nog even een biertje achterover voordat hij naar de verkiezingsrally in Kenosha gaat.Beeld Reuters

Wie er uiteindelijk ook wint bij de Amerikaanse verkiezingen, leveraars van alcohol, fastfood en wiet mogen zichzelf in elk geval winnaars noemen.

Roelant Frijns

Door het lange opblijven en de grote stress die zowel Democraten als Republikeinen tijdens de verkiezingsnacht ervoeren, kunnen leveranciers van alcohol, fastfood en wiet op een lucratieve nacht terugkijken. Het bedrijf Drizly, dat alcohol aan huis bezorgt, zag zijn inkomsten tijdens de verkiezingsnacht sterk groeien, zo melden de Seattle Times en de LA Times. Het bedrijf zag zijn verkoop door het gehele land met maar liefst 68 procent stijgen ten opzichte van de voorgaande vier dinsdagen. In Washington D.C. bedroeg de stijging 133 procent, en in New York 110 procent. Volgens cijfers van het bedrijf was het grootste deel van de bestelde alcohol wijn; 42 procent. Sterke drank telde voor 41 procent en bier voor 15 procent.

Ook wietleverancier Eaze ervoer een stijging in de verkoop; In Californië, een van de weinige staten waar wietgebruik legaal is, bedroeg die stijging 17 procent. “Dat schrijven we toe aan een uiterst stressvolle verkiezingsnacht”, aldus woordvoerster Elizabeth Ashford.

Ook fastfood bleek erg populair; het Twitteraccount Google Trends, dat trends op Google bijhoudt, liet zien dat er door Amerikanen veel werd gezocht naar onder andere pizza, Chinees eten, Mexicaans eten en sushi in de buurt. ‘Friet in de buurt’ stond zelfs hoger dan het ooit gestaan heeft. Ook daarin speelde stress een rol: “Mensen waren er heel open over dat ze gestrest waren en comfort food nodig hadden”, aldus Kevin Caravelli, eigenaar van Italiaans restaurant Antico in Los Angeles.

Lees ook:

Of het nou Trump of Biden wordt, ‘Amerika is gedoemd tot blijvende polarisatie’

Zijn de Amerikaanse verkiezingen historisch te noemen? Historicus James Kennedy volgt de verkiezingen in zijn moederland op de voet. Volgens hem begon de polarisatie in de VS al rond de eeuwwisseling. ‘Dit is geen grote breuk met het verleden.’

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden